AMES 1
KRÖNIKA Varför så negativa mål? NÄR JAG ÄR UTE OC
H REVIDERAR eller arbetar med föreningsledning hos företag, organisationer och myndigheter så stöter jag ofta på mål som handlar om att något ska minska eller upphöra. Målområden där detta är extra vanligt är inom miljö och arbetsmiljö. Om vi tar miljö så har de allra flesta organisationer produkter eller tjänster som har en positiv miljöpåverkan. Något som bidrar till att era kunder, intressenter eller samhället minskar sin miljöpåverkan eller som allmänt bidrar till en ökad hållbarhet. Dessa effekter lever dock en undanskymd tillvaro i exempelvis miljörapporter, målstyrning och miljöutredningar. Varför undrar jag? ETT ÖVERDRIVET FOKUS ligger ofta på att exempelvis minska den egna negativa miljöpåverkan som organisationen har. Jag har själv gått i denna fälla när jag arbetade som miljökoordinator och byggde ledningssystem. Resurser eller andra omständigheter kan dessutom göra att det blir svårt att minska sina utsläpp. Detta leder ibland till att kvasi-mål, som att spara på kontorspapper, sätts upp. Mål som skapar misstro och oengagemang i miljöarbetet. Har du exempelvis problem med hög sjukfrånvaro är det inte helt ovanligt att ett mål som handlar om att minska sjukfrånvaron sätts upp. Det är väl ändå frisknärvaron som ska öka, eller? Förändringar handlar om beteenden. När det kommer till beteenden är det lättare att skapa nya än att sluta med gamla. Det mänskliga psyket tycker nämligen att det är jobbigt att förlora saker, som exempelvis att sluta med ett invant beteende. Det är alltså mentalt jobbigare att bryta invanda mönster för att minska något än det är att bygga nya. SOM COACH HJÄLPER jag individer och grupper med just beteendeförändringar och målsättning. Ska jag exempelvis hjälpa en klient att sluta röka är det enklare att hjälpa dem med ett mål som leder till ett nytt beteende istället för att fokusera på att sluta med ett annat. Ett dåligt mål skulle i detta fallet vara ”Jag ska sluta röka innan nyår”. Ett sådant mål matar vårt psyke med tankar på cigaretter och ökar vår lust att röka istället för känslan av att vara rökfri. MÅL SOM INNEHÅLLER NEGATIONER behöver omformuleras i positiva ordalag för att flytta fokus till nya beteenden och känslor. Ett bättre mål skulle exempelvis vara ”Efter nyår njuter jag av en bättre hälsa och ett ökat självförtroende”. Sen måste alla mål givetvis brytas ner till realistiska tidsmått och aktiviteter som du kan påverka. Fokusera alltså mer på att göra bra saker. Ni blir dessutom mer innovativa om ni ökar den interna och externa dialogen med intressenter. Börja tänka mer på möjligheter och inte bara på risker när ni jobbar med positiva mål. SÅ TA NU CHANSEN INFÖR det nya året att öka den positiva påverkan er organisation har genom positiv målsättning och genom att skrota era negativa mål. n ANDREAS ODHAGE Coach, föreläsare och inspiratör Life Cycle Solutions for Buildings and Industries Caverion designar, installerar, förvaltar och utvecklar användarvänliga och energieffektiva lösningar för byggnader och industrier. Vår styrka ligger i vår tekniska kompetens och våra heltäckande tjänster inom samtliga teknikområden under fastigheters och industrianläggningars hela livscykel. #Csaga På caverion.se/csaga kan du läsa om hur vi förvaltar och utvecklar även de mest krävande byggnaderna. 27