AMES 1
KRÖNIKA God hjul o gott nytt… DÅ KAN MAN MED gott
samvete sammanfatta 2016. Vad har hänt? Vad har vi lärt oss? Vad har överraskat? Inte ett dugg! Allt har egentligen bara flutit på precis som vanligt. Våren var fin, sommaren var varm, hösten regnig och solig och första snön överraskade alla i år igen. Så snip snap snut så var krönikan slut. Nej, något mer måste jag ju skriva och några reflektioner har jag fått under året. Bland annat så minns jag väl när jag testkörde nya Volvo V90. Man får säga vad som helst om Volvo men min far har haft Volvo i hela min uppväxt och när man provkör en helt nya Volvo så ser man att historien sitter i själen. Att bara sitta i en förarstol som på något sätt andas Volvo 850 från 1992 och samtidigt starta bilen med en knapp vid växelspaken som andas nymodernt 2000-tal är väl imponerande. Nu ska ni som vuxit upp i en BMW, DKW eller Datsun springa och provköra denna Volvo bara för att jag upplevt detta. Nej, ni ska ju naturligtvis provköra den nyaste BMW:n, Audin eller Datsunen…?!? För att ni ska uppleva samma sak. SEN KOM SNÖN. Var det någon mer än jag som blev måttligt irriterad på hur hela trafiksituationen från en snöflinga till en annan förändras till slow motion och allt går fasligt långsamt. För det första, var det någon som såg en maskin som liksom ska åka på vägen och schakta bort snön? Inte jag heller. Var det någon såg en traktor eller lastbil som hade en saltspridare igång? Ja, 22 st på sju kilometer från Mjärdevi till Vidingsjö. Nej nu överdrev jag men när det kom 30 cm snö så är det ju lustigt att man inte forslar bort skiten från vägen utan istället slänger ut salt som leder till slask som leder till att alla kör sjukt sakta och halkar omkring i snösträngarna på vägen. NÅGOT SOM JAG också lägger märker till är att jag med min gamla bil utan vare sig antispinn, anitsladd eller andra superduper säkerhetslösningar klarar sig fin fint i trafiken. Varför? Jag kan egentligen bara komma på en anledning. Folk har ingen aning om vad de har för system i sina bilar. Än mindre kan de häva en sladd och inte för att skryta men jag kan det. Just för att jag har en bil som låter mig göra det. Vad ska vi göra åt det då? Att folk inte kan köra sina toppmoderna bilar måste ju vara en säkerhetsrisk bara det. Om alla kunde häva en sladd så skulle det innebära en större förståelse för vad som händer när greppet släpper. När hävde du en sladd senast? Många svarar nog halkkörningen när jag tog körkort just nu. Tänk då på hur länge sedan det var ni tog körkort. Just 30 cm snö betydde också att jag höll på att komma försent till jobbet för första gången på 16 år…typ. Så mycket köer i Linköpings ytterleder har jag aldrig varit med om tidigare. Det tog tre gånger så lång tid att åka till jobbet och då funderade jag verkligen på var snöröjaren var någonstans….. Som ni märkte i förra krönikan så lyssnar jag en del på radio och återigen på P4 så tar man upp olika trafikfrågor. Sist var det elbilen och nu var det trafikpolisens vara eller inte vara på våra svenska vägar. Jag blev inte helt förvånad när den intervjuade polisen erkände att man inte är prioriterad över huvud taget. ATT ANTALET ”BLÅSTILLFÄLLEN” minskat radikalt trots att man med denna metod löser många andra brott och inte bara tar bort de som kör rattonyktra. Det räcker ju med att man kör bil ofta i städer eller på våra motorvägar så kan man snabbt märka av trafikpolisens dåliga närvaro. En kalkyl visar att en vanlig trafikolycka mellan två personbilar kostar samhället flera miljoner kronor. Trafikolycka med dödlig utgång dubblar nästan kostnaden. Flera poliser på våra vägar skulle kunna spara oss miljoners miljoner….Men det tänker inte skrivbordsnissarna i Stockholm på…Nej precis. Så ser det ut som det gör också. Morsning korsning på er och tänk på högerregeln. n MIKAEL LINDH Motorentusiast FORD TRANSIT ÄR SOM EN KORSNING MELLAN EN SKÖNHET OCH EN ARBETSHÄST. SNYGG OCH KOMPAKT PÅ UTSIDAN, ÖVERRASKANDE RYMLIG PÅ INSIDAN. SMIDIG I STAN MED AUTOMATLÅDA. VÄLKOMMEN ATT PROVKÖRA. från * 129 900 :– EX. MOMS * Garanti gäller i 5 år eller 15 000 mil. Bränsledeklaration blandad körning: 4,2–5,0 l/100 km, 109–129 g CO2 /km. fordStore LINKÖPING Bonnorpsgatan 6 • Linköping 013-495 66 00 www.fordontornby.se 47