AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN TRE AV FYRA
AMERIKANER TROR PÅ FEJKNYHETER Buzzfeed har bekräftat det vi anade men inte vågade tro på. I början av december gick en automatgevärbeväpnad man in på en pizzeria i Washington för att undersöka om det fanns några traffickingoffer där. Det hade nämligen spridits fejknyheter om att Hillary Clinton höll barn som sexslavar på den pizzerian, och han tyckte att det verkade rimligt. Och han är inte ensam i att tro på SÅ TITTAR VI PÅ TV Boxer har släppt sin årliga rapport om svenskarnas tv-vanor, och resultaten kan sammanfattas med “tv-underhållning i olika skärmar, seriemaraton och program som kopplas ihop med sociala medier”. I Boxers årliga tv-rapport, genomförd av undersökningsföretaget Norm, har 2 840 svenskar mellan 18-65 år svarat på frågor om tv-vanor och tittande. Undersökningen visar att nära hälften har fler än fem skärmar hemma – och att endast en procent föredrar att titta på tv i mobilen. Mest populärt att titta på är serier. En av sex svenskar ägnar sig dessutom åt second screening – att följa eller delta i diskussioner på sociala medier samtidigt som de ser på tv. Till fredagsmyset är frågesport och humorserier mest populära. Rapporten visar också att åtta procent drömmer om ett liv framför kameran och programmen de främst skulle vilja delta i är Antikrundan, Halv åtta hos mig och Expedition Robinson. – Rapporten visar svenskarnas omåttliga kärlek till tv-underhållning. Vi går mot en allt mer digitaliserad vardag, något som också sätter prägel på hur vi tar del av program och serier. Inom några år kommer våra tv-vanor se helt annorlunda ut jämfört med idag 40 och det gäller därför att hänga med och anpassa tjänsterna efter tittarnas önskemål. Det ställer höga krav och innebär en spännande utmaning för oss som leverantör, säger Elisabet Åkerhielm, marknadschef på Boxer. När svenskarna får tycka till om hur de vill se på tv i framtiden är fantasin livlig. Många hoppas att virtual reality och 5D-upplevelser med smak, lukt och känsel snart ska vara en naturlig del av tittandet. Hologram-tv, det vill säga tredimensionellt projicerade bilder på exempelvis soffbordet, är också ett önskemål. Korta fakta från Boxers tv-rapport 2016: • 23% undviker sociala medier och nyheter för att undvika spoilers. • 20% tittar bara tablå-tv. • 46% har fler än fem skärmar i hemmet. • 49% tittar helst av allt på serier. • 88% äger en smartphone, men bara en procent föredrar att titta på tv i den. • 10% vill att tv-innehållet styrs av deras sociala medier. • 8% drömmer om att medverka i ett tv-program. • 17% önskar sig tv i 5D med smak, lukt och känsel. n fejknyheter. Tre av fyra amerikaner gör det, visar en undersökning som gjorts av Buzzfeed ihop med Ipsos med svar från 3 015 amerikaner. Undersökningen visade dessutom att republikanska väljare har en större benägenhet att tro på fejkade nyheter än demokratiska väljare. En av de falska nyheter som fick stor spridning och stort genomslag under den amerikanska valkampanjen handlade om att en man fått 3 500 dollar i betalning för att protestera vid ett av Donald Trumps kampanjmöten. En av anledningarna var att den spreds på Twitter av bland annat Eric Trump, av Donald Trumps förre kampanjchef Corey Lewandowski, och av hans efterträdare Kellyanne Conway (som dock senare tog bort tweeten). Slutledningarna av Buzzfeeds undersökning är bland annat att Facebooks förhoppning om att användarna själva ska kunna avgöra vad som är sant och falskt på den sociala plattformen möjligtvis är en aning optimistiskt tänkt. n KYRKANS ALTERNATIVA JULKALENDER GJORDE SUCCÉ Katrin Nymberg, präst i Tegs församling vid Svenska kyrkan i Umeå, skapade en alternativ julkalender och släppte den på Facebook. Hon kunde inte tro vad som hände sen. Tanken bakom den alternativa julkalendern, som har delats över 10 000 gånger på Facebook, är att ge förslag på hur man kan göra skillnad med goda gärningar, berättar hon för Dagens Media. – Året 2016 är ett år med sorgliga nyheter och hårda tongångar. Ett år då det inte direkt glänst av medmänsklighet. Men jag hoppas att människor inser att varenda en utav oss kan göra skillnad, säger hon. ”Här kommer en alternativ julkalender med nya utmaningar varje dag. Det här kan bli den varmaste december i mannaminne!” säger Svenska kyrkan på sin hemsida. Det är inte utan att man håller med. n