I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 KOMPETENSHÖJANDE INSATSER
UNDER 2018 PROJEKT – BAVARIA NEXT LEVEL Bavaria har sedan bolaget grundades arbetat strukturellt och målmedvetet med kärnvärden, kultur och kunskap. Utgångspunkten för etableringen var just för att förstå kundens behov och att överträffa deras förväntningar. Att få engagerade, intresserade och kunniga medarbetare på alla nivåer, från kundmottagning och försäljning till verkstaden, var grunden till varför projektet Next Level initierades. Next Level är Bavarias största investering någonsin. Det är skapat av och för medarbetarna i organisationen och omfattar alla anställda. Resultatet är lika många unika upplevelser som underbara kundhistorier. Allt resulterar i en kultur som genomsyrar hela organisationen. Next Level skapar förutsättningar och möjligheter att fokusera på de viktiga frågorna man annars kanske inte ställer sig. Om varför företaget finns. Om vad Bavaria egentligen handlar om. Om vad som är kärnan i varumärket. Om vilken roll och position Bavaria ska ta. Vilket värde företaget skapar för omvärlden och naturligtvis – varför kunder ska välja Bavaria. Next Level definierar den kultur och de värden som verksamheten ska byggas på för att nå framtidens vision. Svaret på viktiga frågor är lika enkelt som det är krävande. Bavaria finns till för kunderna. Vid mötet ska det märkas. De ska på alla sätt och vis känna av hur engagerade Bavarias medarbetare är i dem. De ska uppleva något utöver vanligt. Och Bavaria måste skapa energi. Och att vid alla tillfällen se till att samma höga kvalitet upplevs oavsett vilken Bavaria-återförsäljare kunden besöker. Oavsett vilken anläggning kunderna möter oss på i framtiden kommer Bavarias varumärke att stå för tydliga värden. Och vi ska vara som vi har varit från dag ett: Överraskande, annorlunda och märkbart bättre! HEDIN BIL ACADEMY - ONBOARDING PROGRAM Under 2018 fortsatte utvecklingen och initativet med Hedin Bil Academy där introduktionsutbildningar har haft högsta prioritet. Redan 2017 startade vi igång vår egna och företagsanpassade introduktionsutbildning för säljare och denna utvecklade vi vidare till Next Generation under 2018. För våra andra stora yrkesgrupper; Servicesäljare, Kundmottagare Plåt & Lack, Tekniker, Tekniker Plåt & Lack och Reservdelsmän gjorde vi en kick-off i slutet på året för vidare arbete under 2019. Alla chefer och medarbetare inom sälj- och servicemarknad får möjlighet att genomgå utbildningarna. Fokus ligger på att skapa förståelse för våra arbetssätt och guidelines, utveckla medarbetarskapet kring verksamhetsförståelse, Core values och framför allt, vad som påverkar kundlojalitet allra mest: Kvalitet- och bemötande, allt med syfte att möta kunderna med kompetens och professionalism. ”Givetvis måste en bilmekaniker ha en teknisk kunskap i botten, det är A och O. Men det läggs mer och mer vikt vid systemkunskap. Datorerna är en stor del av mekanikernas verkstad och bilarna blir mer och mer komplexa. Nu ansluts en diagnosdator i en bil som läser av eventuella felkoder vilka hjälper mekanikern med diagnosen.” Verkstadschef Maciej Dryzalowski FORDONSTEKNIKER - ETT YRKE MED GODA FRAMTIDSUTSIKTER En stor och viktig yrkesgrupp hos oss är våra fordonstekniker. Den föråldrade bilden av bilmekanikern håller på att transformeras. Dagens fordonstekniker byter fortfarande drivaxlar, länkarmar, växellådor och motorer men digitaliseringen har gjort sitt intåg i motorbranschen liksom inom alla andra områden i arbetslivet. Att vara tekniker inom fordon- och verkstad idag kräver teknisk kompetens först och främst, hög systemkunskap och servicekänsla. Idag satsar många företag på att fordonsteknikern har kundkontakten. Det ställer krav både på social kompetens och på servicekänsla, något som är nya krav på kompetenser för en tekniker. Utvecklingen inom fordonsbranschen gällande laddbara bilar slog nytt rekord 2018. Andelen laddbara fordon av den totala nybilsförsäljningen kommer fortsätta att öka och i takt med nya typer av fordon med ny teknik och större komplexitet krävs mer specialiserad och djupare utbildning för fordonstekniker. Med högspänningar i el- och hybridfordon krävs även kunskap om risker och säkert arbete för att utföra service och reparationer. För att få arbeta med högvoltskomponenter på fordon ställs också krav på att teknikern är certifierad. Utbildningssatsningarna under 2018 på fordonstekniker har varit många och stora. Vi samarbetar med Training Partners via generalagenter för att uppfylla de kompetenskrav på nya tekniker som ställs inom de olika varumärkena och för att öka vår konkurrenskraft och hålla försprång i servandet av framtidens högteknologiska fordon. 30