NG Öresund 1
DEEP BLUE FÖRVARAS i ett litet rum bakom en låst
dörr. När Kasparov ber om att få tillgång till datorn blir han nekad: bara IBM-personal har tillgång till rummet. Kasparov kräver att få läsa datorns logg efter det andra partiet. Vad – eller vem – är i det låsta rummet? Det finns misstankar om att en människa ligger bakom de (för en dator) egendomliga dragen. Kanske gömmer sig Kasparovs främste rival Anatolij Karpov – en rysk stormästare – bakom den skenbart datoriserade intelligensen? En dator förstår inte vad för drag den gör – den utgår bara från en algoritm: spelet är nedbrutet till beräkningar, slagserier, matematik. Men Kasparov tycker sig skönja en medveten intelligens bakom dragen, en mänsklig intuition i samklang med en kallt beräknande dator som är fullständigt immun mot alla underliggande psykologiska spel. En livsfarlig kombo. IBM VILL FÖRST inte ge honom loggen. Efter lite övertalning bestämmer de sig för att tillmötesgå Kasparov. ”Visst, du kan få läsa utskrifterna, vi har inget att dölja.” För att sedan utan förvarning dra sig ur igen. Ett märkligt psykologiskt spel, ett mentalt krig mellan mänsklighetens förkämpe och singularitetens avant-garde. LUFTEN PÅ MANHATTAN var tjock av misstankar. En reporter, som av misstag råkat publicera en oredigerad artikel (redaktörens fel, hävdar reportern i en intervju i dokumentären) där han lyfter flera av Kasparovs fuskanklagelser, blir fråntagen sin pressackreditering, indragen i ett rum och satt under övervakning. Det är inte bara Kasparov som är paranoid. 52 NÖJESGUIDEN | NR 10, 2018 MITT I ALLT förblir datorn, Deep Blue, opåverkad. Ingen kan ana vad som pågår bakom de svarta plåtpanelerna. ”Hur får man en dator att blinka?”, står det på en av IBM:s reklamaffischer för evenemanget. Den enda som blinkade var Kasparov. PÅ SENARE ÅR har schack slagit stort på nätet. Chess.com, världens största schacksida just nu, har över 24 miljoner användare. Sidan var också bland de första som live-streamade partier med kommentarer riktade till en intresserad allmänhet: kommentarerna tar inte specialiserad förhandskunskap för given, och inte sällan har de en sällskaplig ton. Det finns också möjlighet att titta på utbildningsvideos, göra taktikpussel och lösa schackproblem. Internet, eller datorn, är inte en främmande plats för Carlsen. Schack är inte en neurotisk dragkamp mellan människa och maskin. I och med Carlsen har schack blivit mindre neurotiskt. Det är likväl fortfarande, kanske mer än någonsin, en konstform som är högaktad världen över. ”Maskinerna är våra vänner” sjunger Kjell Höglund. En spelare idag, som vuxit upp med att få på nöten av en dator, ser den inte som ett hot. Det har aldrig ens varit en tävling. Datorn är ett utmärkt verktyg för att bli bättre. Anand, den indiske stormästaren som Carlsen vann världsmästerskapet mot, var tidig med att utnyttja datorers potential när han förberedde sig inför viktiga matcher. Inför VM proppade han in Carlsens viktigaste partier och lät datorn utföra analyser. När den var färdig hade den upptäckt svagheter, brister och annat i Carlsens spel. ”I OCH MED CARLSEN HAR SCHACK BLIVIT MINDRE NEUROTISKT” Men om du har vuxit upp med att spela mot datorer har ditt sätt att förhålla dig till en maskins analytiska begränsningar också satt sin prägel på ditt spel. Detta var förmodligen till Carlsens fördel när han mötte Anand. Datorer är våra vänner. OCH CARLSEN SYNS överallt. Hans sociala konton uppdateras regelbundet med foton från resor, turneringar och modeuppdrag. Intellektuell stamina i samklang med yttre skönhet. Beauty and Brains. Bilden av den intellektuella – läs: svåra – schackspelaren har med Carlsen fått sig en rejäl törn. SCHACK ÄR EN konstform. Konstnärer är berömda för att de svälter. Majoriteten av schackspelare kan inte livnära sig på att bara spela schack, men för den lilla klick spelare som tillhör världseliten finns det alltid mecenater. Förenade Arabemiraterna och Silicon Valley sticker till med pengar, både till evenemang och till spelarna. Prissummor på exklusiva tävlingar sväller likt bördig jord i vårregn. Till och med förloraren får en rejäl bit av kakan, ett tröstpris som du kan leva på i något år eller två. Det är ju trots allt god underhållning. Matchdräkterna är skräddarsydda kavajer, lapptäcken av företagsloggor. OCH OM DU är ett schackproffs kan du ju alltid, som vår norske vän, ställa upp som modell. 2010 anlitades Carlsen av klädföretaget G-Star. Han skulle modella tillsammans med Liv Tyler till deras vinterkollektion. Fotografen var den berömda Anton Corbijn, som också är en hyllad filmregissör. Kombinationen av oväntade element, Liv Tylers skönhet och glamour med Carlsens knivskarpa intelligens, var kampanjens ledstång. Att norrmannen också går att titta på var ju inte heller någon nackdel. 2014 LANSERADES APPEN Play Magnus. Det är en schackdator som är programmerad till att imitera norrmannens spelstil. Istället för svårighetsgrader kan du välja att möta Carlsen i olika åldrar. Ju äldre, desto svårare. Om du har det trist på tåget eller bussen kan du ju alltid försöka klå världsmästaren. Jag lyckas matta honom utan några större svårigheter fram tills han är nio. Tioåringen är svårare. Elva har hittills visat sig vara omöjlig. JAG HAR ÄNNU inte vågat möta den tjugoåttaårige Carlsen. Det får bli Fabiano Caruanas uppgift nu i november. Schack-VM spelas i London mellan den 9 och 28 november.