KIA STORY 1
D 14 KIASTORY 1/2015 en spanska kusten visar sig
denna vinterdag inte från sin allra soligaste sida. Tvärtom vräker regnet ner över rutan där de stora torkarna lugnt, tyst och metodiskt vispar undan dropparna. Jag har precis kört ner för en grusväg och står framför tunneln som ska ge oss tillgång till den vackra stentäckta strandpromenaden. – Tror du inte att det här är en gångoch cykelväg egentligen, säger jag aningen ängsligt till min medresenär. – Äh, vi provar, svarar han. Och det gör vi. Den stora bilen glider smidigt igenom och att ratta sig förbi några lyktstolpar nära kanten ner mot det gråblå vattnet där vågorna slår in utgör ingen dramatik alls. Vi glider fram i maklig takt och stirrar på det oändliga havet som kan förtrolla en människa lika mycket som en sprakande brasa. När en äldre spansk gentleman i keps och mustasch en bit längre bort börjar ge oss onda ögat, svänger jag runt och konstaterar att vändradien på den nästan fem meter långa bilen faktiskt är helt okej. – Lite stadskörning i stället? Vad säger du, frågar jag motorjournalistkollegan Ulf. Han nickar. ATT KÖRA OMKRING inne i Sitges är alltid trevligt, och dessutom en bra test på hur provkörningsbilen klarar trånga gränder. Denna lilla spanska kuststad kallades en gång i tiden för Spaniens St Tropez, och är känd både för sina stränder och nattklubbar. Av de 26 000 invånarna är över 35 procent från den kallare delen av Europa. Här är temperaturen behaglig även under vintern – och trots regnet förstår man varför många nordbor dragit upp sina bopålar för att flytta hit. En sak man som motorjournalist ofta är och definitivt slankare än sina föregångare. Den exteriöra designen har tagits fram i Kias designstudio i Kalifornien, under ledning av chefdesignern Kurt Kahl. Han var mycket stolt över sin skapelse när jag intervjuade honom på bilsalongen i Paris i höstas, och dessutom nöjd över att jag kallade grillen ”väldigt amerikansk”. ”Det tar jag som en komplimang, jag tycker att den har ett djärvt och stolt uttryck”, sade han då. Jag håller med om att Sorento är snyggare än förr, då den var mer fyrkantig i uttrycket. Körupplevelsen är också behaglig – man sitter skönt i de lagom hårt stoppade stolarna och även jag som är en rätt kort person kan ställa in stolen så att den ger en perfekt sittställning. Styrningen är som tidigare nämnts mjuk och smidig, och bilen sköter sig fint både i stan och på landsvägen. Fyrhjulsdriften är naturligtvis trygg att ha, även om sådana här bilar sällan utsätts för riktiga utmaningar i naturen. Det är heller inget vi hinner testa under den korta provkörningen. Det som är smart med Sorento är att det går att få in sju personer, men också rikligt med bagage eftersom hela baksätet går att flytta längsledes och alltså kan dras framåt. Vill man i stället ha riktigt gott om benutrymme därbak skjuter man baksätet åt andra hållet. Finishen i detaljer inne i bilen kan inte få Finishen i detaljer inne i bilen kan inte få annat än godkänt, interiören andas kvalitet med dubbelsömmar i den diskret grå instrumentpanelen och snygga dekorlister i dörrarna observant på är hur många blickar bilen man kör får. Måhända är Sitgesborna aningen blasé eftersom ett stort antal biltillverkare väljer att förlägga sina provkörningar av nya bilar till just denna del av världen. Men en del kastar ett extra öga på den distinkta grillen. Nya Kia Sorento skiljer sig en hel del från tidigare generationer av bilmodellen. Den är mer skulpterad i formen och har ett markant skulderparti – inte minst är den längre, lägre, lite bredare annat än godkänt, interiören andas kvalitet med dubbelsömmar i den diskret grå instrumentpanelen och snygga dekorlister i dörrarna. Den bil vi kör har utrustningspaketet Business Plus med bland annat Xenonljus, döda vinkelvarnare, filövervakningssystem, startknapp, 8-tums skärm med navigation, panoramaglastak, det smarta självparkeringssystemet, elbaklucka och elektrisk parkeringsbroms. Men även i basversionen får man en bra utrustad bil. I baspaketet som heter Action finns bland annat stopp/start-system, eluppvärmd ratt, den smidiga nya servostyrningen, eluppvärmt baksäte, mörktonade bakrutor och takrails. Nya Kia Sorento kan bli ett intressant alternativ för tjänstebilsföraren och de ansvariga från Kia berättade på presskonferensen att de gärna ger sig in i kampen med konkurrenterna Hyundai Santa Fe, VW Touareg, Volvo XC 90 och XC 60. Det är nog ett smart drag. Kia Sorento kommer att få ett konkurrenskraftigt pris. Nya Kia Sorento lanseras i april i år.