KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS PETER HIMMER, vd Kia Motors S
weden AB Viktig vårläsning! SOM VANLIGT håller du nu ett välmatat nummer av Kia Story i din hand. Vi berättar bland annat om vår helt nya och mångsidiga Kia Sorento, nyfriserade Picanto och Rio och visar röda sköna bilder på läckra Kia Sportspace som visades på bilsalongen i Genève och där även en sportdressad cee’d fanns på plats. Du får också tips om god mat, denna gång av allas vår Tina men även tips om en härlig resa inför semestern. Nöjda Kia-ägare och andra matnyttiga Kia-nyheter finns naturligtvis också med. En särskilt matnyttig nyhet är artikeln om privatleasing där försäkring och service ingår i månadskostnaden. Privatleasing spås vara framtidens bilägande men oavsett kan det exempelvis vara ett efterlängtat komplement för att lösa familjens bilbehov! Men denna gång har vi även reportage av allvarligare slag i tidningen. Du kan läsa om något som för dig som Kia-ägare kan bli kostsamt och även medföra en trafiksäkerhetsrisk samt en artikel där vi kan göra gott och hjälpa till för att få en bättre värld. Därför vi vill hjälpa till att Säkra Varje Unge. Jag tar det som kan drabba dig som Kia-ägare till en dieseldriven bil först och om det som handlar om diesel som vi anser inte håller måttet med igensatta bränslefilter som följd. Vi har tidigare skickat två brev i ärendet till alla berörda Kia-ägare och också refererat till denna länk www.kia.com/fraga-svar-branslefilter där du kan se vilka bilar och motorer det gäller samt hur det hanteras av våra Kia-auktoriserade verkstäder. Säkra Varje Unge betyder att Kia Motors aktivt hjälper organisationen FTS att sprida information och utbilda alla de som arbetar med barn i vårt samhälle men också direkt till barnen. Kia vill hjälpa till att Säkra Varje Unge! Med hopp om en skön vår och en skön sommar! KIAS VARUMÄRKE VÄXER KIA HAR TAGIT stora kliv som ett av världens mest värdefulla varumärken enligt analysföretaget Interbrand. Av de 100 mest kända och värdefulla av världens varumärken har Kia klättrat 9 placeringar sedan förra året och ligger nu på plats 74. Den största framgångsfaktorn är Kias beslut att satsa på design. Sedan chefdesigner Peter Schreyer startade sitt arbete med omdaningen av Kia 2007 har varumärket ökat i värde med 480 procent. Kia klättrar också på Interbrand’s ’Best Global Green Brands’ och ligger nu på plats 35 på 50- listan över världens mest gröna varumärken. 5 STJÄRNOR TILL SORENTO NYA KIA SORENTO har fått full pott – fem stjärnor – i Euro NCAP:s krocktest. Sorento fick bra betyg för kupén som var fortsatt stabil efter kollisionen. Skyddet, inklusive whiplashskyddet, är utmärkt för förare och alla passagerare. Det gäller oavsett var de sitter i bilen. KIA AVSLUTAR MED IFK GÖTEBORG KIA MOTORS SWEDEN avslutar samarbetet med IFK Göteborg från och med 2015. – Vi har förändrat vår sponsringstrategi och därför har vi sagt upp sponsorskapen som inte ryms inom den strategin, säger Kias marknadschef Jonas Nilsson. Kia Motors Sweden har varit huvudsponsor för IFK Göteborg sedan 2008. Dubbelt så många supermiljöbilar Grattis! 4 KIASTORY 1/2015 FÖRSÄLJNINGEN AV SUPERMILJÖBILAR – bilar med koldioxidutsläpp på högst 50g/km – har fördubblats jämfört med den här tiden förra året. Men andelen supermiljöbilar på våra vägar är fortfarande bara 1,4 procent. Det visar en sammanställning från BIL Sweden. Flest supermiljöbilar finns i Stockholms län, Rätt svar i tävlingen i Kia Story 2/14 är Sjömagasinet. Följande tre vinnare får varsitt exemplar av boken »Mästarnas menyer«: Roland Thyman, Falköping; Ingrid Wahlström, Katrineholm; Karl-Erik Muhrén, Göteborg där nästan var tionde miljöbil som nyregistrerades i januari var en elbil eller laddhybrid. Kias supermiljöbil Soul EV har redan före lanseringen väckt stort intresse.