KIA STORY 1
Uppdaterade Det går bra för Kia i Sverige – bilmä
rket ligger på sjätte plats av de mest sålda bilarna. Förra året såldes 16 500 exemplar av Kias modeller i Sverige, och biltillverkaren siktar på att nå upp till 20 000 försäljningar under 2018. Tre av Kias populära modeller får nu några smärre ansiktslyftningar, här kan du läsa allt om hur de vässas tekniskt och designmässigt. TEXT IA WADENDAL Kia Rio Rio är en populär bil i sin storleksklass i Sverige. I det så kallade B-segmentet är konkurrensen hård, men Rio klättrar stadigt uppåt och är nu på sjunde plats i listan över de mest sålda småbilarna. 2011 kom Rio i sin fjärde generation och fick bra kritik när den testades av de tuffa motorjournalisterna. Snåla motorer och väldigt lågt CO2 -utsläpp var några saker som prisades, likaså utrymme, komfort och finish i detaljerna. Designen, skapad av Kias tyske designchef Peter Schreyer, fick genomgående lovord. 30 KIASTORY 1/2015 Den ansiktslyftning som kommer i år på Rio består både av designmässiga och tekniska förändringar. Exteriört får den nya stötfångare fram och bak, ny grill och ny design på dimljusen fram. På insidan får listerna ett designlyft. Motorutbudet är samma som tidigare men bränsleförbrukningen och CO2 -utsläppen har vässats, och bensinmotorerna är nu både snålare och snällare mot miljön. Rio kommer att finnas i två utrustningsnivåer som är i stort sett som tidigare, men byter namn till Action (i stället för Edition) och Komfort (i stället för Edition Komfort).