KIA STORY 1
blandas in i de flesta dieselkvaliteter i Sverige
. Inblandningen är mellan 5 och 7 procent. Inget av labben kunde i detta läge förklara varför smeten fanns där eller varför det drabbade kunder som hade tankat på mackar där den gemensamma nämnaren var OKQ8. Idag vet vi att OKQ8 har sänkt RME-halten från 7 till 5 procent vilket tyvärr inte har hjälpt. Problemet med deras diesel är uppenbarligen något mer än bara mängden inblandad RME. – OKQ8 har hela tiden hävdat att det antingen är fel på våra bilar eller på våra filter, säger Gunnar Persson. Men det är inte en rimlig förklaring eftersom även minst sex andra bilmärken har drabbats. Dessutom tillverkas bränslefiltren av ett antal olika tillverkare och som även används av andra drabbade bilmärken än Kia. - Den skillnad vi har kommit fram till är att olika bränslebolag har olika typer av additiv och olika kvaliteter av RME i sitt dieselbränsle. Ett additiv är en tillsats som bland annat ska minska bränslets skumning och förhindra att bränslet blir aggressivt mot metaller i bränslesystemet exempelvis zink. Vissa bolag har uppgivit att de inte tillsätter något sådant additiv. Ett av dessa bolag är OKQ8 säger Gunnar Persson. I vissa delar av Sverige har OKQ8 hitta ett mönster som skulle kunna förklara varför vissa kunder hade problem med igensatta bränslefilter och andra, det stora flertalet, inte. – Ganska snart upptäckte vi att den enda gemensamma nämnaren för de krånglande bilarna var att de hade tankats på OKQ8 eller på stationer där OKQ8 levererat bränslet DieselBio+. Kia hade hittat ett samband, men därifrån till att förklara varför bränslefiltren blev igensatta var steget långt. Två erkänt oberoende och välrenommerade laboratorier fick var för sig i uppdrag att analysera innehållet i de igensatta bränslefiltren. Laboratorierna kunde genast se att filtren var fulla av ett brun-svart geléartat material. Den geléaktiga föroreningen bestod till stor del av oxiderad RME. RME är ett biologiskt drivmedel som levererat ett dieselbränsle av annan kvalitet. De som endast tankat denna OKQ8-diesel har oss veterligen inte haft problem med filterigensättningar. EFTERSOM YTTERLIGARE ETT antal bilmärken som Volvo, Opel, Hyundai, Ford, Land Rover och Jaguar har drabbats av samma problem drivs ärendet numera av BIL Sweden, som är branschorganet för samtliga biltillverkare på den svenska marknaden. BIL Sweden har bildat en arbetsgrupp för att på bästa sätt lösa ärendet tillsammans med bensinbolagens branschorganisation Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI, för att gå till botten med problemet. BIL Sweden kräver att alla bränslebolag inför Filter Blocking Tendency, FBT, för att säkerställa bränslets filtrerbarhet. FBT mäter vilket tryck som behövs för att en OKQ8 har hela tiden hävdat att det antingen är fel på våra bilar eller på våra filter given mängd bränsle ska passera igenom testfiltret. FBT-testet har genomförts av andra involverade bilmärken och med samma resultat som de Kia tidigare genomfört. Detta test har införts i många länder och betraktas som universellt, d v s testet är noga utvärderat. I Storbritannien, USA, Nya Zeeland, Australien med flera länder har man infört detta test på grund av att man har haft filterigensättningsproblematik. Anders Norén, teknisk Gunnar Persson chef hos BIL Sweden, säger att de rapporter som vi fått in från biltillverkare, bilimportörer och verkstäder indikerar att det nästan uteslutande gäller bilar som har tankats på OKQ8. Anders Norén tror dock inte att det är inblandningsgraden av RME som är avgörande för problemet. Det finns ett annat bränslebolag på den svenska marknaden som fortfarande har lika hög andel RME i sin diesel (7 procent) som OKQ8 tidigare hade utan att det för den skull leder till motsvarande problem med igensatta bränslefilter. OKQ8 i sin tur menar att deras dieselbränsle uppfyller gällande standard samt att filterigensättningarna inte går att bevisa att det beror på deras diesel. Anders Norén hävdar dock att även om ett bränsle uppfyller gällande standard måste det vara ”fit for use”. Allt är inte reglerat i standard. Det kan dock innebära att standarden för diesel måste ändras. Kia Motors Swedens förhoppning är att BIL Sweden tillsammans med SPBI ska enas kring en testmetod och en ny frivillig standard så att problemet kan lösas snarast möjligt. Petrus Edvardsson fick motorstopp mitt på motorvägen KIASTORY 1/2015 19