AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Mediehuset Fanzingo anställer
14 korrespondenter från bland annat Umeå, Södertälje, Borås, Malmö och Göteborg. Lotta Bromé – en av Sveriges mest folkkära radioröster är tillbaka. MIX MEGAPOL REKRYTERAR LOTTA BROMÉ TILL STORSATSNING FOTO: PETER KNUTSON FOTO: PRESSBILD Lotta Bromé är en av Sveriges mest omtyckta och prisbelönta radioprofiler. Nu går hon till Sveriges största kommersiella radiostation Mix Megapol för att leda ”Halv tre med Lotta Bromé” – ett helt nytt eftermiddagsprogram varje vardag. ”Halv tre med Lotta Bromé” har premiär klockan 14.30 den 30 maj. I programmet kommer Lotta Bromé att prata om dagsaktuella ämnen, möta och intervjua gäster på sitt alldeles egna sätt och även spela den perfekta musikmixen. Lotta Bromé längtar dessutom tillbaka in i radiostudion. – Jag har saknat min publik och mina gäster. Det ska bli fantastiskt roligt att möta dem igen. Jag ser massor av möjligheter hos Mix Megapol som är Sveriges största kommersiella radiostation med fantastiskt innehåll och når så många lyssnare över hela landet, säger Lotta Bromé. Alexander Lindahl, produktchef på Mix Megapol, är stolt över rekryteringen: – Lotta Bromé är en verklig drömrekrytering som stärker det fantastiska teamet på Mix Megapol. I en undersökning vi gjort bland våra lyssnare om vilken person de helst vill höra på Mix Megapol är det tre personer som sticker ut: Gry Forssell, Anders Bagge och Lotta Bromé. Nu kan vi erbjuda våra lyssnare alla tre. ”Halv tre med Lotta Bromé” blir ett helt nytt format för Mix Megapol och sänds på eftermiddagarna mellan 14.30–16.30 måndag till fredag. – Lotta Bromé har en unik förmåga att prata med människor och föra relevanta, meningsfulla samtal om dagsaktuella ämnen och få det att låta så bra och inbjudande. Det är vad vi kommer att ta fasta på i ”Halv tre med Lotta Bromé”, säger Alexander Lindahl. Anna Rastner, content director på Bauer Media, säger att rekryteringen av Lotta Bromé är en satsning som speglar företagets höga ambitioner: – Bauer Media ska vara den självklara destinationen för alla som älskar att jobba med audio – såväl radio som poddar. Därför är vi enormt glada över att kunna attrahera en talang som Lotta Bromé och vi hoppas att hon ska trivas hos oss, avslutar Anna Rastner. ® Under Grand Travel Award, där Sveriges främsta inom rese- och turismnäringen prisades, fick Hertz ta emot utmärkelsen för bästa biluthyrare för nionde året i rad. Favoriter inom en rad olika kategorier korades under kvällen. Vinnarna vaskades fram genom en stor undersökning bland Sveriges resebyråer samt affärsoch privatresenärer. – Ett stort tack till alla som har röstat på oss! Efter två år av pandemi börjar vi se att det går uppåt för hela branschen och vi är glada att våra kunder röstat fram oss som bästa biluthyrare, säger Michel Basberber, försäljningschef Hertz Sverige. Grand Travel Award arrangeras av resebranschmagasinet Travel News. En jury väljer ut de nominerade, som därefter betygssätts av resebyråanställda, samt Sveriges affärs- och privatresenärer över hela Sverige utifrån kriterierna: support och service, produktkvalitet och utveckling samt marknadsaktiviteter och reklam. ® VASSARE VALBEVAKNING MED 14 NYA UNGA KORRESPONDENTER FRÅN HELA LANDET FOTO: PRESSBILD HERTZ VINNER PRIS SOM BÄSTA BILUTHYRARE Mediehuset Fanzingo anställer ytterligare 14 korrespondenter från bland annat Umeå, Södertälje, Borås, Malmö och Göteborg. Satsningen på lokal journalistik från ett ungt perspektiv fortsätter, nu med fokus på valet och i tätt samarbete med bland annat Aftonbladet. – Ungas synlighet i det politiska samtalet och i valbevakningen är minimal, därför anställer vi fler unga korrespondenter för att ändra på det, säger Ellen Tejle vd för mediehuset Fanzingo. Fanzingo jobbar nu med över 30 unga korrespondenter som får utbildning, uppdrag och handledning parallellt. Det mesta som korrespondenterna producerar publiceras på plattformen Sveriges Röster, men även i samarbete med etablerad media. Ansvarig för korrespondenternas redaktionella innehåll är journalisten Josefin Branzell Hertz. – Det är över 430 000 förstagångsväljare i årets val och de behöver känna sig representerade, få kunskap och bli hörda, säger hon. – Korrespondenter sitter just i detta nu och gör journalistik om allt ifrån skolvåld och psykisk ohälsa, till gymnasievalet i Järva, gruvan i Kallak och vikten av att läsa, berättar Josefin Branzell Hertz. Fanzingo och Aftonbladet lanserade nyligen sitt nya mentorprogram för unga journalister. Syftet är att hjälpa unga att bygga nätverk och öppna dörrar till medievärlden för unga från underrepresenterade områden. ® 31