Tidningen Energi 1
Bjuder in nya målgrupper Hemab i Härnösand arbeta
r aktivt mot flera målgrupper för att väcka intresse för sin verksamhet. Språkpraktik för nyanlända och studiebesök för skolelever är några av aktiviteterna. TEXT: MARIE KOFOD-HANSEN FOTO: HÄRNÖSAND MILJÖ OCH ENERGI P å kommunägda Härnösand Energi och Miljö (Hemab) upplever man, precis som många andra företag i energibranschen, att det till vissa tjänster är svårt att rekrytera personal. Lösningen är att arbeta aktivt med rekrytering. Ledordet är social hållbarhet. – Vi vill visa att energi branschen tar sitt ansvar och att man bidrar till samhället när man jobbar hos oss, säger Andreas Einarsson, chef Kommunikation och Marknad. – Om man inte kan visa på en hållbar inriktning tror jag att det nästan är omöjligt att rekrytera personal. Ett hållbart och socialt engagemang är viktigt för många i valet av arbetsgivare. Hemab har tagit flera initiativ för att hitta framtidens medarbetare. Ett exempel är samarbete med skolorna i området. Det handlar inte bara om att berätta om verksamheten, utan också om att redan från förskoleklass få barnen att tänka hållbart: – Jag tror på att redan i tidig ålder inspirera till att reflektera över miljö och samhälle, säger Andreas Einarsson. Satsningen på barn och unga sker i nära dialog med kommun och skola. Med inriktning på teknik, hållNågra steg mot en ny karriär. Hemab samarbetar med flera högskolor och universitet och erbjuder studiebesök. TIDNINGEN ENERGI NR 5 2019 39