GLAS 1
GLAS ÅRGÅNG 91 / INNEHÅLL / Tidningen GLAS utges
av Glastjänster för GBF AB och kommer ut med fyra nummer per år. Adress Glastjänster Skeppsbron 40 Box 2309 103 17 Stockholm tel: 08-453 90 70 info@gbf.se www.gbf.se www.tidningenglas.se Chefredaktör och ansvarig utgivare Melinda Lemke tel: 08-453 90 75 melinda.lemke@gbf.se Fackredaktör Matilda Röjgård Bildredaktör Magnus Östh Grafisk form och produktion Jonas Johnsson Mandarin AB www.mandarinab.com Tryck Östertälje Tryckeri tel: 08-554 204 30 info@ostertaljetryckeri.se www.ostertaljetryckeri.se 28 Annonser Mediakraft AB Andrea Åhslund tel: 073-508 05 73 andrea.ahslund@mediakraft.se Prenumeration Prenumeration 2023 (helår): 490 kr Flerabonnemang: 5 ex och fler 15 % rabatt Medarbetarpren: 410 kr Lösnummerpris beställes av redaktionen (moms tillkommer). tel: 08-453 90 77 info@gbf.se Redaktionen ansvarar ej för icke beställt material. GLAS är medlem i Sveriges Tidskrifter. Omslagsbilden Restaurang Paradiset (läs på sidan 52) Foto: F. R. Yerbury Behandling av personuppgifter Glastjänster har, för personer som inte är medlemmar i föreningen, inhämtat uppgifter från Bisnode Sverige AB om personer som är arkitekter, fastighetsägare, byggingenjörer, glasmästare, glasentreprenörer etc och därmed kan tänkas vara intresserade av att få tidningen. Vi har därför ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. De personuppgifter vi inhämtat är namn och adress för att kunna skicka ut tidningen till dessa personer. Med tryckeriet som ombesörjer detta har vi träffat ett personuppgiftsbiträdesavtal som garanterar att personuppgifterna endast används för avsett ändamål (adressering och utskick) och att de raderas så snart tidningen skickats ut. Mer information om hur Glastjänster behandlar personuppgifter, dina rättigheter, kontaktuppgifter med mera finner du på vår hemsida www.gbf.se. GLAS är organ för Glastjänster för GBF AB, som organiserar drygt 600 glasmästerier, rammakerier och glasfasadföretag i Sverige. GBF:s verksamhet syftar till att ge medlemsföretagen högsta kompetens inom verksamhetsområdet för att skapa konkurrenskraft och en hållbar utveckling av samhället. Utbildning, information och auktorisation är de viktigaste medlen för att uppnå detta. GLAS 1.2023 3 56 68 56. KLIMATPSYKOLOGEN Frida Hylander 58. Hållbarhet Vi behöver värdera sanden högre 60. Återvinning 60. Fönster får nytt liv när kontorshus rivs 62. Återvinning av planglas till nytt planglas i svenska kommuner 64. Klimatpolitik EU höjer ambitionsnivån 66. Teknik Svensk isolerglastillverkare inför 30 års garanti 68. GLASPROFILEN Michael Ringström 74. TILL SIST Økern Portal 34 48 14. Arkitektur Magasin X 22. TEMA Spara och generera energi 23. Spara energi med rätt glas 26. Oskar Storm om utvecklingen av energieffektiva glas 28. Solens superkrafter 32. Glasfasader som solceller 34. Nya ytbeläggningar ska minska snöförluster på solcellsanläggningar 38. TEMA Odling 38. Njut av glasparadiset på ett säkert sätt 40. Orangeri av återbrukade fönster 44. Restaurang Äng 48. Växthuset som vecklar ut sina egna ”blomblad” 52. MITTUPPGLASET Restaurang Paradiset 14 4. LEDAREN 6. SIKTAT 12. KRÖNIKAN Daniel Lindell