AMES 1
GUSTAV SPETZ Hos oss på Bjurfors handlar det om a
tt alla medarbetare ska känna sig viktiga och att vi bidrar till att bygga varu märket och kontoret tillsammans, säger Gustav Spetz. BJURFORS VÄXER SNABBAST TEXT OCH FOTO: BJÖRN LISINSKI Statistiken visar att Bjurfors är Linköpings snabbast växande mäklarbyrå, och härom året hade de Linköpings högsta snittpriser. Affärsstaden har träffat Gustav Spetz som startat och driver Bjurfors, med ambitionen att vara Linköpings mest attraktiva arbetsplats, för mäklare. Vi får lära känna Gustav, hur hans karriär har sett ut hittills men även hur tillvaron på Bjurfors är i dagsläget och hur pandemiåren har förändrat mäklarbranschen. Jag kliver in på Bjurfors kontor för att träffa Gustav Spetz. Ser mig omkring och tycker mig känna igen Gustav från en bild på webbplatsen. Det är hög aktivitet på kontoret. Många sitter vid sina arbets stationer pratandes i telefon eller skrivandes i sina dokument. Gustav avslutar det han höll på med och utbrister i en hälsningsfras som genast får mig att känna mig hemma. Vi hittar en lite mer avskild plats där jag kan får höra mer om Gustav och företaget. Gustav bor i Sturefors med sin fru Ida och deras fyra barn, som är mellan 1,5 och 9 år. – Det är full fart hemma och Sturefors passa bra då det är nära till barnens aktiviteter, skola och kompisar. Vi har även en valp: en härlig Labradoodle som förgyller familjens vardag. Ida var även hon mäklare när de träffades, och de mäklade på sida vid sida de första åren, men sen har Ida gått över mer och mer på förvaltningssidan. – Vi tyckte att det räckte med en av oss 12 som var borta två tre kvällar i veckan plus söndagar, berättar Gustav. Gustav berättar om sin uppväxt i en familj där släkten var i huvudsak i byggbranschen, och Gustavs far jobbade som byggingenjör. Gustavs sex år äldre bror jobbade som mäklare och drev Mäklarfirma både i Mjölby och Motala. Det resulterade i att Gustav redan i gymnasiet hade både praktik och sommarjobb på en av broderns firmor. – Jag tog studenten när jag var 19 år och sen åkte jag upp till Luleå och studerade två år på högskolan där. Andra sommaren där så fick jag min registrering som fastighetsmäklare. Då var jag 21 år, och nu är jag 33 år. Nu till sommaren har jag jobbat som mäklare i 12 år. För att läsa till mäklare kan man läsa antingen på högskola eller på uppdragsutbildning. Det som krävs för att lyckas som mäklare är rätt energi, att vara beredd på att lägga tiden, med bra och mycket energi. – Ha ett bra öga för affärer – man behöver vara duktig på att förhandla, då det är en stor del i det hela. För oss handlar det mycket om att genuint gilla sin arbetsuppgift, för då löser sig det andra. I arbetsuppgiften ingår det att föra en förhandling, föra en dialog och bygga relationer. När Gustav hade avslutat sina mäklarstudier var han egentligen på väg mot huvudstaden. – Jag var på väg till Stockholm, så pass att jag hade skaffat bostad och så vidare där, men så var det en stol som blev ledig i Linköping på ett kontor som jag sökt mig till tidigare. Och när jag fick erbjudandet kunde jag inte tacka nej. Jag har faktiskt bara varit verksam i Linköping. I augusti firar Bjurfors fem år. Gustav startade Bjurfors verksamhet i Linköping, som franchise under semestern, sommaren 2017. Och under augusti började Gustav mäkla sina första uppdrag. Sen dess har det rullat på. Gustav berättar och det är inte utan att han gör det med stolthet i rösten: – Byrån har gått från noll till att vara Linköpings snabbast växande byrå och en bra nivå. Vi fortsätter att få bra förtroende med uppdrag, allt ifrån successionsförsäljningar (begagnade bostäder) som är våran bas, till att träffa ram- och nyproduktionsavtal runt om i Linköping. Det är viktiga nyckelfaktorer för oss, för en fortsatt tillväxt framåt. Det är vi tacksamma och jätteglada för. I dag driver han bolaget tillsammans med två delägande kollegor: Torbjörn Bentzer och Philip Stråkander. Torbjörn har varit med på resan i tre år och Philip har varit med i ett och ett halvt år. – Vi kompletterar varann väldigt bra, och det har blivit en ny roll för mig inom mäkleriet som kontorsdrivare, tillsammans med Torbjörn och Philip. Vårat fokus blir att bygga varumärket lokalt med våra medarbetare och utveckla kontoret tillsammans med våra medarbetare. Idag är 12 personer på Bjurfors. Tre på administration och resterande är mäklare. – Det handlar om att alla medarbetare ska känna sig viktiga och att vi bidrar till att bygga varumärket och kontoret tillsammans. Vi har tävlingar på kontoret, men den interna konkurrensen på kontoret är noll. Vi har bra koll och fördelning på leads. Sen får mäklarna dra in sina egna uppdrag också. Trivseln är väldigt hög – just för att den är väldigt viktig för oss. Bjurfors ambition är att vara Linköpings mest attraktiva arbetsplats, för mäklare. – I dagsläget söker vi också både etablerade mäklare, och även de som kan vill studera och bli mäklare i framtiden. Vi ser positivt på det, både på kort och lång sikt. Vad behöver Bjurfors jobba med då? Vad ser de för utmaningar? Gustav berättar: – Den pucken som har legat oss i fatet, men som vi jobbar med, är att folk ser på oss som en premiummäklare och där med tror att vi är dyra. Vilket inte stämmer. Vi vill göra mycket affärer – inte att ha det högsta arvodet. Sen om man håller höga snittpriser, kan det ju vara för att man säljer större bostäder. Men det behöver ju inte bara bero på det, vi säljer ettor i Skäggetorp och Johannelund också. Alla bostäder kan alltid få en bättre presentation, och en lite bättre mäklartjänst. Gustav berättar mer och vi kommer osökt in på hur pandemiåren har förändrat mäklarbranschen. – Många klienter har jobbat hemifrån. Vilket har inneburit att vi har kunnat ha möten, värderingar och visningar i dagsljus och normala arbetstider. Eftersom de jobbar hemma har vi kunnat komma förbi vid lunchtid eller en tid då de har de kunnat ta lite ledigt från jobbet. Det har underlättat för alla parter att man redan är hemma då. Framöver blir det väl mer och mer att folk går tillbaka till sina jobb, men Gustav tror inte att man kommer gå helt tillbaka till som det var förr. – Vi kommer nog att fortsätta med föranmälan till visningar, vilket borgar för en bra service inför visningarna. Att prata med alla i förhand. Nu får vi kunderna till visningar mycket mer förberedda än tidigare – vilket är winwin för alla parter, säger Gustav med ett leende. ®