AMES 1
CARDSKIPPER TEXT OCH FOTO: EMELIE FREDRIKSSON / T
ILLVÄXT MOTALA SKIPPA KORTET MED CARDSKIPPER Behovet av smarta digitala lösningar tycks aldrig ta slut och det är något som företaget Cardskipper har tagit fasta på. Med Motala som bas har de kunder i nära 60 länder. Det är bråda dagar i Cardskippers lokaler. Så här i juletider använder sig flertalet kommuner och företaget Carskippers digitala presentkort för att ge bort julgåvor till sina anställda. – När vi lanserade det lokala presentkortet förra året trodde vi att det främst skulle användas där och då när restriktionerna var som värst under pandemin. Men vi ser att intresset fortfarande är stort, säger Anna Tybring, projektledare på Cardskipper. – Ur hållbarhetsperspektiv är den här typen av gåva fantastisk. Tänk bara på alla plädar, vantar och liknande gåvor som stora arbetsgivare har gett bort som bara har blivit liggande eller i värsta fall kastade. Med ett presentkort kan mottagaren själv bestämma hur man vill använda pengarna, fortsätter hon. När corona slog till i våras förra året blev flera branscher tvungna att tänka nytt för att överleva. Kommunerna började fundera kring smarta lösningar för att stötta utsatta lokala näringsidkare, allt från butiker till restauranger. Tillväxt Motala hade tidigare fått frågan från Bostadsstiftelsen Platen om att ta fram ett lokalt digitalt presentkort. Men ingen leverantör på marknaden kunde leva upp till kravet om att det skulle vara helt digitalt. När pandemin gjorde entré blev det bråttom. – Vi hade redan koll på Cardskippers digitala medlemskort och bestämde oss för att se om det fanns samarbetsmöjligheter. Cardskipper var extremt snabba och lösningen fanns på plats på rekordtid, säger Magnus Lindberg, vd för Tillväxt Motala AB. Produkten fick i Motala namnet Sjöstadskortet och har blivit en populär produkt, inte bara för företagen utan även för privatpersoner. – Efter Platens och kommunernas 18 gåvor förra året var det flera handlare jag kom i kontakt med som var väldigt tacksamma. Det hade hjälpt dem att få in kunder när det var som svårast och hade gjort att de inte behövde permittera, säger Anna. – För oss som företag kändes det jättebra att vi kunde bidra i ett sådant läge. Men det är först nu vi känner att vi är i kapp och har full kontroll på våra produkter, säger Joakim Schelin, vd på Cardskipper. Med tiden har fler kommuner än Motala hoppat på lösningen, bland annat Örebro, Norrköping och Ödeshög. Med hjärta för sporten Joakim Schelin är systemutvecklare i grunden och Cardskipper är sprungen ur Impleo, Joakims första företag som han startade tillsammans med Peter Oscarsson. Den röda tråden mellan företagen, förutom att de delar lokaler, är Joakims stora fritidsintresse. – Jag brinner för idrott. Därför är det väldigt kul att jobba med något som tillför och effektiviserar system som just många föreningar använder sig av, säger han. Impleos fokus är administrationssystem som hjälper företag och organisationer med digitalisering och anpassningar för att effektivisera verksamheten. Till exempel anmälningssystem för stora lopp och ackrediteringssystem. Bland deras kunder finns bland annat Vätternrundan och Vansbrosimmet. Företaget står också bakom Hockeyförbundets app Swe hockey. Cardskipper jackar i Impleo på så vis att det är mer fokus på produkt. – Jag och Peter startade företaget Cardskipper på riktigt 2018, då som en app som ersätter det traditionella medlemskortet. Det ger också våra föreningar och organisationer möjligheten att enkelt kommunicera med sina medlemmar via appen. I nuläget har vi kunder i 530 föreningar och organisationer i 57 länder, säger Joakim. Bland deras kunder finns bland annat Leksand Superstars, MFF Support och de svenska supporterorganisationerna för Premier Leagueklubbarna Liverpool och Tottenham. Men också jägarförbund, personalklubbar och intresseorganisationer. – En otippad kund som jag tycker är lite extra spännande är OGAE, en internationell fanklubb till Eurovision Song Contest. De har medlemmar i ett 40tal länder, berättar han. Anna har också en bakgrund i sporten. Sedan hon lämnade proffsgolflivet på Europa touren hösten 2010 har hon i många år jobbat med Vätternrundan, men sedan 2020 är hon anställd på Cardskipper. – Ett år har gått extremt fort. Jag sitter mycket i supporten vilket både är lärorikt och intressant. Jag lär mig mycket av våra kunder och användare, berättar hon. Sin golfkarriär beskriver hon som ett annat liv. Visst längtar hon ibland tillbaka men det finns inget hon ångrar. Anna är övertygad om att det gör mycket för karaktären att ha en sportslig bakgrund. – Man kavlar upp ärmarna och sen kör man tills man nått mål, säger Anna. Idag är hon engagerad inom föreningslivet men har bytt sport. Som lag ledare och styrelseledamot i IFK Motala bandy får hon en bra direktfeedback på Cardskippers senaste produkt Sjöstadshäftet. Senaste produkten i familjen I oktober lanserade företaget sin tredje produkt, Sjöstadshäftet. Ett lokalt digitalt rabatthäfte som säljs till förmån för föreningslivet i Motala. – Ett digitalt rabatthäfte fanns faktiskt med som en skiss redan när vi startade Cardskipper. Men det var lättare att göra verklighet av det när vi byggt grunden med Sjöstadskortet tillsammans med Tillväxt Motala. I dagsläget håller vi på att utveckla en liknande produkt till en kund i Stockholm, berättar Joakim. Som koncept är Sjöstadshäftet briljant, av 200 kronor går 125 kronor till föreningen som säljer och fler än 70 butiker med fina erbjudanden och rabatter har anslutit sig. Tanken är att det kommer finnas i en höst/vinter och en vår/ sommar version. Men försäljningen går inte så snabbt som Cardskipper hade hoppats. – Det finns många vinnare när det kommer till Sjöstadshäftet, men vi upplever att det är svårt att nå ut. Sen har det varit extremt mycket fokus på sälj för många föreningar under pandemin eftersom det har varit enda sättet att få in pengar. Så visst finns det kanske en säljtrötthet just nu, förklarar han. – Som aktiv i en förening ser jag ju också att det finns många andra redan invanda produkter som Newbody, kakor och Bingolotter. Ingen av dem slår ju dock förtjänsten som en förening kan få in på att sälja Sjöstadshäftet. Men vi jobbar hårt på att bygga vårt varumärke och att få föreningarna att förstå hur bra det här faktiskt är! säger Anna. Framtiden ligger utomlands De senaste åren har Cardskippers produktportfölj växt väldigt snabbt, något som har tagit mycket energi. Framöver kommer fokus hamna mycket på att förbättra deras nuvarande utbud. – Nu ska vi finjustera produkterna vi har ute på marknaden och sätta fokus på att växa internationellt. Vi stod precis i startgroparna och hade fötterna inne på marknaden i England när pandemin drog in och allt tog tvärstopp, säger Joakim. I en förstudie som gjordes för ett par år sedan av Business Sweden pekades England ut som en stor potentiell marknad. Cardskipper har idag kunder i alla europeiska länder, men även i länder som Jamaica, Australien och USA. Idag finns 70 procent av kunderna i Sverige och 30 utomlands. Pandemin har satt käppar i hjulet men målet är att man i framtiden ska ha majoriteten av omsättningen utanför Sverige. – Mitt mål är att vår marknad i framtiden till 90 procent ska bestå av internationella kunder, säger Joakim. Trots att Cardskipper upplever att marknaden utomlands går trögt har de vind i seglen på hemmaplan. I snitt ökar de med med drygt 10 nya kunder i månaden. På årets Motalagala kammade de hem priset Årets innovation näringsliv som delades ut av Motala kommun. – Det var jättekul att vi vann, att få uppskattning för det man gör och den tid vi har lagt ned på att leverera det bästa vi bara kan, säger Joakim. ®