AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR För att bidra till en ökad cir
kulär konsumtion lanseras nu Nespresso Relove. Nespresso Relove är ett initiativ som ska förlänga livslängden på kaffemaskiner som annars skulle tas ur bruk och återvinnas. NESPRESSO GER KAFFEMASKINER NYTT LIV FOTO: CREATIVE COMMONS Med initiativet Nespresso Relove kan kaffemaskiner som inte längre fungerar få nytt liv. Maskiner som annars skulle återvinnas, återbrukas nu i stället och konsumenter får möjligheten att köpa en renoverad maskin till ett lägre pris men fortfarande med tre års garanti, precis som om den vore ny. För att bidra till en ökad cirkulär konsumtion lanseras nu Nespresso Relove. Nespresso Relove är ett initiativ som ska förlänga livslängden på kaffemaskiner som annars skulle tas ur bruk och återvinnas. Maskiner av modellen VertuoPlus repareras, rengörs och kontrolleras av tekniska experter och Nespresso ser till att maskinerna är i perfekt skick för en ny ägare. Den renoverade kaffemaskinen ges tre års garanti, precis som en ny maskin men med ett lägre klimatavtryck och dessutom till ett fördelaktigt pris. – Genom Relove vill vi göra det så lätt som möjligt för våra kunder att bidra till cirkulär konsumtion. Återbruk av våra maskiner är mer hållbart än återvinning och det ger alla möjligheten att på ett enkelt sätt vara mer hållbara i sin vardag. Vår ambition är att fler Nespresso-maskiner ska kunna renoveras och vara en växande del av vårt utbud, säger Andreas Lagerstedt, Nordic Technical & Quality Manager på Nespresso. I och med introduceringen av Nespresso Relove blir Sverige det första landet i Norden som får lansera pilotprojektet. Till en början är detta tillgängligt för VertuoPlus, med målsättningen att så småningom inkludera fler av Nespressos maskinmodeller. 32 Nespresso utvecklar sitt hållbarhetsarbete både lokalt och globalt för att kunna leverera högkvalitativt kaffe som bidrar till bättre förutsättningar för både planet och bönder. Lokalt arbetar Nespresso med att informera konsumenter om att de kan återvinna sina kapslar på närmsta återvinningsstation samt om kapsel kaffets klimatavtryck. Oberoende experter har med hjälp av en livscykelanalys funnit att portionerat kaffe kan ha en liknande, eller till och med bättre, miljöpåverkan än andra sätt att göra kaffe på. Detta då ett precisionssystem som Nespressos använder precis rätt mängd kaffe, vatten och energi som behövs för att brygga en enda kopp. Med andra bryggmetoder är det däremot lätt att överdosera kaffe, brygga mer än vad som går åt eller låta värmeplattan stå på längre än nödvändigt. Under 2021 inledde Nespresso dessutom ett samarbete med pantappen Bower, vilket ger Nespresso-drickare möjligheten att samla poäng när de återvinner sina kapslar. På global nivå arbetar Nespresso med initiativen Reviving Origins och AAA Sustainable Quality Program i regioner där kaffeproduktionen och lokalbefolkningens försörjningsmöjligheter är hotade. Nespresso utbildar kaffebönder, tillgängliggör rena vattenstationer och erbjuder hälsotjänster bland annat. – Återbruk är ett av många verktyg och initiativ vi har för att förbättra vårt hållbarhetsarbete på lokal nivå. I Sverige har vi länge satsat på initiativ som uppmanar till återvinning av kapslar och för att ta ännu ett kliv inom hållbarhet ser vi nu till att utveckla lösningar för maskiner som tagits ur bruk, avslutar Andreas Lagerstedt. ® Under pandemin tog Fonus fram en ny tjänst där anhöriga kunde hedra minnet av sina nära, utan att vara på plats. Initiativet Ljusa minnen har nu fått pris. FONUS OCH NEW NORMAL VANN GULD FÖR PRAKTIVITETEN LJUSA MINNEN FOTO: CREATIVE COMMONS På årets Spinngala 2021 vann Fonus guld tillsammans med reklambyrån New Normal i kategorin Årets realtidsaktivitet med initiativet Ljusa minnen. Årets realtidsaktivitet ska på ett relevant och kreativt sätt ha svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en händelse, kulturell eller nyhetsmässig, som skett i omvärlden. Den kommunikativa insatsen ska ha skett via förtjänade eller egna kanaler. Ljusa minnen vann denna kategori med motiveringen: ”Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.” – Det är så roligt att vi vinner detta pris då det ligger mycket slit och kärlek bakom hos alla våra medarbetare, säger Linda Fransson, projektledare på Fonus marknadsavdelning. Pandemin har vänt upp och ner på livet och döden. Färre har kunnat ta farväl av sina nära, begravningar har begränsats av restriktioner och många har inte kunnat besöka anhörigas gravar. För att hjälpa till tog Fonus fram en ny tjänst där anhöriga kunde hedra minnet av sina nära, utan att vara på plats. – Fonus medarbetare tände ljus på den grav man själv inte hade möjlighet att besöka under Allhelgonahelgen, säger Linda. Vi skapade också en minnesplats för älskade som avlidit under pandemin och som anhöriga inte kunnat ta farväl av. Kampanjen skapade även ökat engagemang och upplevelsen av värme, omhändertagande och liking för varumärket ökade markant. ®