Energigas 1
I korthet Bio-DME i gång i Piteå Produktionen av
Bio-DME i Chemrecs anläggning i Piteå är i gång sedan december. Volvos lastbilar har hittills mest körts på fossil DME (totalt 300 000 kilometer), men nu ersätts den alltså successivt av BioDME som framställs genom förgasning av skogsråvara. I år ska 600 ton produceras för att användas som fordonsbränsle. Det finns tankar på att använda DME även som gasolinblandning. Namn: Eva Andersson Yrke: Kommunalråd (S) i Norrköping Ålder: 47 år Familj: Sambo och två barn plus två bonusbarn Kör: Gasbilen VW Passat Ecofuel Bor: I Norrköping Prisad politiker väljer gasbil Norrköping fick Stora Energipriset 2011 för satsningen på Händelö energikombinat som är en del av kommunens kretsloppstänkande. Här möter vi kommunalrådet Eva Andersson som lever som hon lär och själv kör gasbil. VI SOM KÖR GASBIL Norrköping har fått en fin utmärkelse för satsningen på biogas. Berätta! – Förra året fick vi teknik- kunskapsföretaget Swecos stora energi pris. Vi fick det för satsningen på Händelö energikombinat utanför staden. Där producerar Eon kraftvärme från avfall och biobränsle. Restångan från den processen använder Lantmännen Agroetanol som energibas vid tillverkningen av etanol. Restprodukter från den tillverkningen går i sin tur till Svensk Biogas som gör fordonsgas av det och som bland annat sopbilar och bussar kör på. Biprodukter från etanolfabriken används som gödsel på åkrarna. Det är ett mycket tydligt exempel på kretsloppstänkande. Hur stor del av de kommunala transporterna går på förnyelsebart? – Alla egna och upphandlade transporter sker numera med förnyelsebara drivmedel. Spårvagnarna svarar för 65 procent av kollektivtrafiken och använder el från Motala ströms vattenkraft. Resten, 35 procent, är bussar som kör på biogas. När köpte du din första gasbil? – 2005, en Opel Zafira. Det var lite trixigt i början. Vi fick åka till reningsverk för att tanka. En gång åkte vi till fjällen med bilen. Norr om Örebro fanns det inga gasmackar så vi fick tanka bensin och ha gasen som en hjälptank. Bilen klarade bara tio mil på gas. Nu har vi en Passat och med den har vi kört över 40 mil till Skåne på en tank. Varför blev det en gasbil? – Jag tycker man ska leva som man lär. Jag är politiker som ansvarar för miljön i Norrköping. Och här satsar vi stort på biogas och förnybart. Jag har bland annat varit med om att inviga den första gasmacken här i stan. Då tycker jag det skulle se konstigt ut om jag privat körde någonting annat än gas. I dag har vi för övrigt fyra mackar för gas. Finns det några nackdelar med att köra gasbil? – Alla verkstäder är inte så bekanta med gasbilar och ställer sig ibland lite frågande. Men så är det när saker och ting introduceras. Det tar lite tid. Vad tror du behövs för att gasbilarna ska få ett genombrott? – Infrastrukturen måste bli bättre. Gasmackar måste bli lika vanliga som etanolmackar. Andra handsmarknaden för gasbilar måste bli bättre och stabilare. LENNART LUNDQUIST FOTO: FREDRIK SCHLYTER Storsatsning i Karlskoga Karlskoga Energi & Miljö investerar 400 miljoner kronor de närmaste tre åren på en biogasanläggning för produktion av fordonsgas till både kollektivtrafiken och privatbilar, rapporterar Tvärsnytt. Investeringen omfattar även en uppgradering på reningsverket för att klara framtida miljökrav. I miljösatsningen ingår också att alla fossila bränslen till kraftvärmeverket ska vara borta år 2018. 9 miljoner till biogasprojekt Energimyndigheten beviljar stöd på över 9 miljoner kronor till Magnihill Gård, NSR och Ekdalens Maskinstation för projektet ”Samrötning vid Magnihill Gård”. Tanken är att utveckla en systemoptimerad gårdsanläggning som producerar 22 gigawattimmar biogas från främst lantbruksbaserade substrat. Planer på biogascentrum Linköping kan få ett biogascentrum inom något år. Energimyndigheten har fått en ansökan om ett forskningsoch utvecklingscentrum som blir unikt i världen, om planerna går i lås, skriver affarsliv. com. Tanken är att universitetets forskare ska samarbeta med näringslivet, regionalt, nationellt och internationellt, för att utveckla biogasen för industrin. ENERGIGAS NR 1 2012 23