Energigas 1
Profilen ner till Stadshuset. En miljard kronor f
ram till 2008 har han varit med om att driva igenom på en stor cykelsatsning i Stockholm. Ibland väljer han att kalla sig cykelborgarråd. Sex nya gasmackar Men när det blir kallt och halt kör han biogasbil sedan flera år tillbaka. Och det har inte alltid varit så roligt eftersom det allt som oftast är ont om biogas i Sverige – och framför allt i Stockholm. – Det har varit ganska jobbigt ibland. Men jag tycker att Stockholm har fått oförtjänt dåligt rykte. Det har hänt mycket. Försäljningen av biogasbilar har ökat och marknaden har gjort underverk för att möta efterfrågan. Och det kommer att bli bättre. Jag träffar regelbundet aktörerna och de utlovar sex nya gasmackar i Stockholm i år. De tror på gasen. Trots att det varit inkörningsproblem för fordonsgasen i Stockholm är Per Ankersjö säker på sin sak: – Man måste vara klok och inse att köper man en bil i dag som går på diesel eller bensin ber man om trubbel. Alla politiska beslut pekar på att det kommer att bli dyrare och knöligare att äga dem. Inga problem med naturgas När det har varit svårt att få fram tillräckligt med den icke-fossila biogasen har innehållet i Stockholms pumpar drygats ut med naturgas. Naturgas är fossilt liksom olja och tas upp från jordens innandöme, precis som olja. Däremot släpper naturgas ut 25 procent mindre koldioxid än olja. – Jag har inga problem med att blanda i naturgas. Det har varit ett sätt för Stockholm att klara av trycket efter fordonsgas. För varje meter gasledning som byggs har man skapat bättre möjligheter för biogasen att växa i framtiden. Naturgas är fossilt, men betydligt bättre än bensin och diesel. I dag kommer en stor del av den naturgas som används i Sverige in från Danmark via ett rörnät som sträcker sig längs västkusten och en bit in i Småland. Men där har politikerna sagt att det ska vara stopp. Det finns dock de som tycker att nätet borde dras längre, till exempel upp till Stockholm. – Det tycker jag absolut. Det har jag ingen- ting emot. Det finns en efterfrågan eftersom folk är vettiga och vill ha miljövänliga bränslen. Per Ankersjö tycker dock att draghjälpen borde vara bättre från de politiska kollegerna 6 ENERGIGAS NR 1 2012 ” Jag har inga problem med att blanda i naturgas. Det har varit ett sätt för Stockholm att klara av trycket efter fordonsgas. För varje meter gasledning som byggs har man skapat bättre möjligheter för biogasen att växa i framtiden. Naturgas är fossilt, men betydligt bättre än bensin och diesel. en bit bort från Stadshuset, från dem som sitter och styr i Rosenbad. Regeringen har satt upp målet att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta senast år 2030. – För varje år som går är det färre och färre som tror att det kommer att funka. Det vi be- höver – vi i kommunerna, de som tillverkar gasbilar, bränsleproducenterna, de som köper in tjänstebilar – är en plan för hur det ska gå till. Regeringen måste göra mer, använda de instrument de har. Man måste visa riktningen tio år framåt. Det går inte att arbeta med två år V