Energigas 1
Debatt Det är hög tid att svenska företag driver
på utvecklingen av fossil oberoende transporter, bland annat genom en övergång till biogasdrift. Politikernas uppgift är att satsa på forskning och utveckling, som praktiskt omsätts av industrin. Det ger förutsättningar för många energislag att utvecklas utan politisk klåfingrighet, skriver Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i trafikutskottet. Ekonomins blodomlopp. Utan transporter fungerar inte samhället Fordonsgas – vägen mot fossilfria I globaliseringens tecken minskar avstånden, marknader knyts närmare varandra, människor lyfts ur fattigdom och produktionen ökar. Transportbehovet i världen ökar stadigt. Detta gäller även för Sverige. Transporterna är ekonomins blodomlopp som tillgodoser en fungerande industri, stimulerar vår handel med omvärlden och bidrar till att människor kan ta sig till och från jobbet. Samtidigt gör sig effekterna av ökande koldioxidutsläpp påminda och oljan blir dyrare. Här kommer de alternativa bränslena in i bilden. Biogas och naturgas är alternativ som har en mycket Jan-Evert Rådhström, riksdagsman (M) och vice ordförande i trafikutskottet stor potential för transporterna. Jag tror att vi nu befinner oss vid en väldigt viktig tidpunkt för svenska företag att vara pådrivande i utvecklingen av fossiloberoende transporter, bland annat genom en övergång till biogasdrift. Tekniker för att använda alternativa bränslen inom transportsektorn har funnits länge, men det är först nu som behoven och fördelarna börjar bli tydliga. Natur gasens – och på sikt biogasens – fördelar blir allt mer tydliga för sjöfarten i samband med att EU:s svavel direktiv och IMO:s nya regler för minskat svavel innehåll i fartygsbränsle närmar sig. Samtidigt ökar biogasens betydelse på lokal och regional nivå, främst inom kollektiv trafiken. Antalet personbilar med gasdrift ökar, i samband med att antalet tankställen blir fler. Under de närmaste åren kommer vi också att se en ökning av antalet tunga fordon för varudistribution i städerna. Vi moderater tycker att alla transportslag är vik- 28 ENERGIGAS NR 1 2012 tiga. Vi tycker inte att man ska lägga alla ägg i en korg och satsa uteslutande på ett transportslag. Det leder till in effektiva och dyra transporter. I stället bör hela systemet nyttjas på bästa möjliga sätt och satsa på högt ställda ambitioner. Alliansregeringens mål är att vi ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, vilket kräver stora förändringar inom transportsektorn. Då är det mycket viktigt att förstå transportsystemets komplexitet. Till exempel transporteras mer än hälften av allt gods som går på lastbil kortare än 30 mil och omkring 98 procent av alla persontransporter är mindre än tio mil. Samtidigt är hela det svenska näringslivet enormt beroende av långväga transporter. Stora delar av det gods som slutdistribueras på lastbil, har kommit hit på båt och tåg, som av naturliga skäl inte når hela vägen fram till slutanvändaren. Alla dessa korta och långa transporter är väldigt svåra att ersätta med enbart ett trafikslag. Där det finns potential att flytta över godstransporter till andra mer miljövänliga transportslag bör det göras, men vi får aldrig glömma teknikutvecklingens kraft att förändra. Lastbilen, bussen och bilen är ingalunda överspelade transportmedel med tanke på farledernas och järnvägarnas geografiska begränsningar. Däremot behöver de ständigt utvecklas för att nå upp till klimatmålen. Det finns också goda möjligheter att flytta gods till inlands- och närsjöfart. Med en ökad tillgång till fordonsgas är det möjligt att åstadkomma en god del av det som krävs för att nå klimatmålet, genom att fler fordon med gasdrift