Energigas 1
Ledaren Hållbarhetskrav slår orättvist Framtiden
ser ljus ut för eleverna som utbildar sig till biogastekniker på yrkeshögskolan i Hallsberg. Energigas nr 1 2012 ”Stockholm står inför en jätteutmaning” I sommar ska Stockholms hushållsavfall börja samlas in för att bli biogas. – Stockholmarna vill ha en tuff miljöpolitik, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C). SID 4 Framtidens biogasfabrik byggs i Göteborg I Göteborgs hamn har bygget av anläggningen Gobigas tagit fart. Här ska skogens rester bli till fordonsbränsle genom förgasning och metanisering. SID 10 Biogastekniker redo för het arbetsmarknad Biogasbranchen växer och efterfrågan på utbildad arbetskraft är stor. Det märker eleverna på yrkeshögskolan i Hallsberg som utbildas till biogastekniker. SID 18 ”Luktar illa? Nej, jag tycker det luktar pengar” Stefan Lundmark i Västergötland är en av många lantbrukare som nu investerar i en nyckelfärdig biogasanläggning. Gödslet från grisarna värmer hela gården. SID 24 I korthet: Stockholms nya fordonsgasnät färdigt SID 8 Premiär för världens största biogasanläggning SID 17 Tidningen Energigas nu på nätet SID 33 3 frågor till: Torbjörn Lillrud, vd på generalagenten för Subaru SID 8 Forskning & utveckling: Stor klimatskillnad mellan biobränslen SID 14 Vi som kör gasbil: Eva Andersson, kommunalråd (S) i Norrköping SID 23 Debatt: Fordonsgas – vägen mot fossilfria transporter SID 28 Energigas Sverige: Gasen tog plats på klimatmöte SID 30 Synpunkten: Vad hände med strategin för biogasen? SID 34 OMSLAGSFOTO: MALIN HOELSTAD FOTO: MALIN HOELSTAD Just nu arbetar många i vår bransch med sina ansökningar till Energimyndigheten om hållbarhetsbesked för fortsatt skattefrihet för den biogas som används som fordonsbränsle. Ansökningarna har skapat mycket frustration och osäkerhet i branschen. Bestämmelserna grundar sig på ett EU-direktiv kopplat till att vi som land ska nå 49 procent förnybar energi i vår energiförsörjning och 10 procent inom transportsektorn till år 2020. Direktivet i sig är positivt och så även grunden för denna lag om hållbarhetskriterier. Genom lagen säkerställs att biodrivmedel och fl ytande biobränslen som används i Sverige uppfyller vissa krav på hållbarhet, från råvaruproduktion till slutanvändning. För att få kallas hållbara får de inte ha förstört områden med höga biologiska värden eller gett upphov till för stort utsläpp av växthusgaser. Problemen för vår bransch har främst bestått i att införandet av lagen gått väldigt fort. Det är ett helt nytt sätt att arbeta och ställer krav på nya kunskaper och redovisningar. En hel del konsulter har tagits in för att hjälpa till men för många små aktörer är en konsult inte ett alternativ. Kraven på hållbarhet gäller ännu så länge bara drivmedelssidan vilket förhoppningsvis inte leder till att biogasproducenterna väljer att göra el och värme i stället för fordonsgas av biogasen. Det är ju som gas till fordon som biogasen gör den allra största nyttan. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Anders Mathiasson Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Redaktion: Katarina Bangata 44, 116 39 Stockholm Tel: 08-714 83 10 Fax: 08-714 83 20 Redaktionsråd: Lena Berglund, Lotta Brandt, Michelle Ekman, Åsa Jarvis, Lena Ländin, Erik Wasell, Christina Watson Grafi sk form och layout: Mediabaren i Stockholm AB Annonser: Tel: 08-692 18 58 E-post: annons@energigas.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: maria.pohjonen@energigas.se Kommande nummer 2012: 22/5, 18/9, 20/11. ISSN: 1653-5367 Tryck: Sjuhäradsbygdens tryckeri TS-kontrollerad upplaga: 6 000 ex. 341 Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. Det sista och kanske allvarligaste problemet med kraven på hållbarhet är att de bara läggs på de förnybara bränslena. Borde inte de icke förnybara produkterna få vara med och ta de extrakostnaderna som nu drabbar de produkter som redan har det tufft med lönsamheten? Vår marknad är ung och lider många gånger av växtvärk. Mot den värken borde hjälp sättas in, inte nya pålagor som försämrar konkurrenskraften mot den mer än 100-åriga bensin- och dieselmarknaden. 769 ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 1 2012 3