Energigas 1
Profilen NAMN: PER ERIK ANKERSJÖ ÅLDER: 40 ÅR YRK
E: STADSMILJÖBORGARRÅD I STOCKHOLM FAMILJ: FRU OCH TVÅ BARN, 4 OCH 8 ÅR BOR: PÅ SÖDERMALM I STOCKHOLM KÖR: VOLVO BIFUEL 2006 TJÄNAR: 89 000 KRONOR I MÅNADEN PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: LYSSNAR PÅ ”STEVE JOBS” AV WALTER ISAACSON ”Stockholm står inför en jätteutmaning” Per Ankersjö (C) är miljöborgarrådet som ska få stockholmarna att sortera matavfall – en stor utmaning som han inte backar för. Stockholm är i dag en av de sämsta städerna i Sverige på detta. – Det är ett så bra pedagogiskt exempel. Det matavfall du samlar in ena dagen, kör du bil på andra dagen, konstaterar miljöborgarrådet som själv har gasbil, men allra helst tar cykeln. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad U tsikten från Per Ankersjös arbetsrum i Stadshuset är hänförande och det skulle behövas en August Strindberg för att göra den rättvisa. Riddarfjärden som glittrar, förmiddagssol över Riddarholmskyrkan och Södermalms höjder, Västerbrons vackra spann långt där borta vid Långholmen. På väggen vid ingången till hans kansli hänger en tallrikstavla med den före detta Centerledaren Thorbjörn Fälldins porträtt i porslinsblått. – Jag gick in i politiken av två skäl: Miljö- frågorna och utmaningen att få Centerpartiet att komma tillbaka till Stockholms stadshus. Vid en valkampanj för många år sedan tryckte vi upp en t-shirt med texten: Förbluffa era vänner, rösta på Centerpartiet! Som enda centerpartist röstades Per Anker- sjö in i Stockholmspolitiken år 2006 efter att partiet ratats av stockholmarna under åtta år – två valperioder. Nu är han stadsmiljöborgarråd och har att hantera den delikata problematiken med att Stockholm växer så det knakar. Varje dag flyttar motsvarande en busslast människor in i staden. De närmaste 20 åren kommer befolkningen att öka med en halv miljon. Vad kommer det att betyda för miljön? Och tänk om de nyinflyttade väljer att åka bil till jobbet? – Nej, nej! Det går inte! Vi kan inte ha 150 000 bilar till på Folkungagatan! Folk måste skaffa sig andra sätt att ta sig fram än med egen bil. Ska man bygga en stad hållbart måste biltrafiken minskas. Så resonerar man i alla städer i Europa. Tvivlar på miljöenighet i världen Lösningen heter bättre och attraktivare kollektivtrafik. Och att diesel och bensin byts ut mot drivmedel som skonar miljön. – Jag tror – tyvärr – att världens national- stater aldrig kan komma överens om en stenhård plan för hela planeten. Möjligen först när vi närmar oss en katastrof. Räddningen är att världens städer går före. Det är lättare att få borgmästare att skriva under dokument om detta än premiärministrar och presidenter. Under den varma årstiden cyklar Per Anker- sjö från bostaden i Vita Bergen på Södermalm. Därifrån är det nerförsbacke nästan hela vägen ENERGIGAS NR 1 2012 5 V