NG Gbg 1
stigt, men det var också bra för det var exakt de
n alienationen som de upplevde när de kom hem som vi ville åt. Det hade inte gått att göra den här filmen i Sverige, ens om vi haft tillgång till de människorna och de miljöerna. Känner ni att det håller på att hända någonting med svensk tv och film? G: Jag kan faktiskt inte uttala mig om det. Det kanske är genant att säga, men jag tittar inte så mycket på svenska produktioner överhuvudtaget just nu. Jag tänker inte så mycket nationalitet, vare sig i filmsammanhang eller överlag. M: Jag kanske kan svara på det. Direkt efter 438 dagar hade jag en kort paus för att sedan kliva på en svensk tv-serie för Cmore, Tv4 och Flx. Jag upplevde en stor skillnad mot tidigare produktioner. Vi filmade mycket i Riga och jag upplevde en större konstnärlig frihet, och allt kändes lite större med mer resurser och mindre ängslighet. Grejerna man plockat upp tidigare, att det ska gå hem i stugorna, var inte lika påtagliga jämfört med innan jag började jobba internationellt. G: Sen måste det bli billigare att spela in film i Sverige. Filmindustrin behöver bli mer klimatsmart, att hålla på och flyga fram och tillbaka till andra länder sätter en koldioxidstämpel på projekten. Har man ett fack som är så starkt kan man inte strypa undan filmindustrin från Sverige för att det kostar för mycket. Då måste man hitta någon form av lösning i form av skattelättnader, som ju är brukligt i många länder, där man uppmuntrar inspelningar lokalt. Eller att man kommer fram till nya lösningar och kompromisser med facket. Att det finns starka ekonomiska skäl för folk att vilja spela in på hemmaplan. I Riga och Kapstaden får du fler människor i form av större team och fler statister för pengarna än vad du får här hemma. M: Det som blir olyckligt, om man nu vill främja det svenska kulturlivet, är att man anställer där man är. Du kan inte förvänta dig att få åka till Riga eller Sydafrika som filmarbetare. Kravbilden är att man ska anställa ett antal personer och spendera en viss mängd pengar på plats. G: Filmarbetarna får ju inga jobb om svenska filmpengar spenderas utomlands, det krävs att man stimulerar den svenska filmindustrin här. M: På ett sätt är det kul för tittarna att en svensk serie utspelar sig utomlands, säg i Thailand. Men konsekvensen blir att många inte kan jobba med det de vill jobba med, för det finns inga möjligheter att spela in hemma i Sverige för att det är för jävla dyrt. Gurra och jag har lite olika hållningar, jag kollar på svenska grejer och tycker att det är kul. Det har blivit så sjukt mycket bättre. Nu finns det hur mycket bra svenska produktioner som helst. Jag har flyttat lådor och torkat bajs så känslan av att det är ett privilegium att jobba internationellt är övermäktigt det faktumet att det är ett jobb. Att inte ha jättestor budget stimulerar kreativiteten, medan man i USA har alla jävla medel i världen men det blir inte nödvändigtvis den bästa lösningen. Det finns jättemånga europeiska regissörer som är svinbra, som sen får en miljardbudget, bokstavligt talat, och gör någonting som inte är så bra. Hela deras styrka är oftast att göra väldigt mycket med väldigt lite. När man får för mycket kan det bli förblindande och hämmande. ”DET FINNS INGA MÖJLIGHETER ATT SPELA IN HEMMA I SVERIGE.” NR 8, 2019 | NÖJESGUIDEN 29