NG Gbg 1
I SAMARBETE MED BERGHS SCHOOL OF COMMUNICATION AT
T PLUGGA PÅ BERGHS Noah Bramme går andra året påArt Director/Copywriter-linjen på Berghs School of Communication. Varför sökte du till Berghs? – Jag brukade arrangera klubbar i Stockholm och tyckte att det var kul att göra events och flyers till dom klubbkvällarna. Så jag lärde mig Photoshop på en väldigt grundläggande nivå och började experimentera med det. Då visste jag visste inte riktigt vad en Art Director var men kallade mig själv det. En bekant till mig hade pluggat på Berghs och hade redan efter sitt första år fått ett erbjudande om att hoppa av utbildningen för att börja jobba på en av världens bästa reklambyråer i New York. Jag åkte och besökte honom där och bestämde mig efter den resan för att söka till Berghs. Vad var ditt första intryck? – Jag visste inte så mycket om skolan innan jag började plugga på Berghs. Så det var nog en skräckblandad förtjusning. En skola som i så många år har kostat så mycket att plugga på attraherar ju också en viss sorts person. Sen något år tillbaka så är många av utbildningarna CSN-berättigade vilket har gjort att fler har möjligheten att plugga på Berghs. Men det är fortfarande en rätt så homogen grupp människor som går på skolan. Så det var ju definitivt ett av mina första intryck. Jag vet dock att Berghs och Camilla som är VD jobbar för att förbättra just mångfalden på skolan. Motsvarade utbildningen dina förväntningar? – Jag sökte till Art Director/Copywriter-programmet och blev intagen som copywriter. Då visste jag absolut ingenting om vad en copywriter gör. Nu har jag läst i 1,5 år och jobbar deltid på en av Sveriges bästa kommunikationsbyråer. Det säger rätt mycket om utbildningen. Det går snabbt, det är intensivt och så länge du är redo att lägga ner jobbet så är verkligen möjligheterna stora. Varför valde du just den utbildningen? – Jag valde att söka till Art Director för att den titeln lät coolast. När jag väl skrev mitt arbetsprov så följde jag inte riktigt reglerna för hur det skulle göras utan skrev alldeles för mycket text. David Alledal som är programansvarig tyckte om det jag skrev mer än det jag hade ”ritat” och rekommenderade att jag skulle läsa till copywriter. På den vägen var det. Hur ser en typisk vecka på Berghs ut? – Det är väldigt olika från vecka till vecka. Säkert är att man kommer in 09:00 och stannar till minst 16:00. Sen är det rätt mycket upp till en själv hur mycket tid man vill lägga på sina olika projekt. Vad har varit roligast hittills? – Jag träffade en kille som heter Andreas redan första dagen. Vi kom bra överens och gör nu mer eller mindre alla våra arbeten tillsammans. Det har varit kul att lära känna honom och många andra fina vänner jag fått under tiden på Berghs. Vad vill du jobba med i framtiden? – Vad som helst där jag får vara kreativ egentligen. Just nu trivs jag väldigt bra i rollen som copywriter och tycker det är utmanande och kul. Jag älskar att laga mat och har tidigare jobbat mycket restaurang, så att öppna en spännande krog någon dag skulle vara väldigt kul. Men det är långt in i framtiden. Har du någon drömarbetsplats? – Jag jobbar deltid just nu tillsammans med Andreas på en byrå som heter Åkestam Holst. Personerna som jobbar där är svingrymma, så det är minst sagt en drömarbetsplats för mig. Att jobba i New York hade inte varit helt fel heller. OM BERGHS Berghs School of Communication är en världsledande skola inom kommunikation som erbjuder heltidsprogram av både strategisk och kreativ karaktär. Ansökningsprocessen startar varje år i samband med att arbetsproverna för programmen släpps. Antagningsprocessen görs genom arbetsprover och intervjuer för att du som sökande ska kunna visa vad du kan om kommunikation idag, oavsett dina tidigare erfarenheter. Det är också ett bra sätt för dig att se om utbildningen är något för dig, då uppgiften är representativ för yrket. Läs mer på berghs.se/program. Ansökningsprocessen viktiga datum: 25/1 Arbetsprovssläpp 3/2 Enter Berghs Event, 17/4 Sista ansökningsdag 21/6 Antagningsbesked senast