Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! att hitta ”rätt” idé uta
n om att ta fram ett stort utbud av möjligheter. Rådet från Innovationsguiden under andra utbildningsdagen var att ta fram många idéer, bygga vidare på andras och våga byta perspektiv. Under workshopen provade teamen Innovationsguidens metoder för idégenerering. Nu gjordes också en snabb avstämning. Fem av sex team ansåg sig ligga i fas med tidplanen, det vill säga vara i slutet av utforskningsfasen, redo att utveckla idéer. Ett team hade tagit ett stort kliv och ville genast förverkliga sin idé. Alla tyckte att deras utmaningsformuleringar höll måttet, och att de hade identifierat sina viktigaste insikter. Mycket handlade om bemötande och tillgänglighet, och om barnfamiljernas vanor och synsätt. Innovationsguidens metoder är gjorda för att hjälpa teamen att tänka och göra i nya banor. Särskilt populär blev ”tvärtom-metoden”, där teamen fick kämpa med att skapa den värsta tänkbara användarupplevelsen, för att därefter omvandla den till bästa tänkbara. Andra mallar är utformade för att snabbt hitta kärnan i en idé, utmana den utifrån olika perspektiv, eller värdera den utifrån olika variabler. Många team ville jobba med idégenerering i och utanför sina egna verksamheter, men de fick också plocka fram idéerna som tidigare hade parkerats, utöver att generera nya. Genom att träna på idégenerering och prioritering förberedde sig teamen för att jobba i skarpt läge vid hemkomsten, tillsammans med sina användare, men också med ledningsfunktioner och medarbetare. På så sätt kunde de utveckla sina idéer, få återkoppling och förankra nya lösningar. Steg 5: Testa idéer I steg fem ska idéerna äntligen testas och vid behov vidareutvecklas tillsammans med andra, i verkligheten. Det här steget går betydligt snabbare än till exempel undersöka-steget. Idéerna är framtagna och det är tydligare vad som testas och vad frågorna ska handla om. Teamen fick rådet från Innovationsguidens coacher att bygga enkla prototyper och sedan testa tidigt i processen, för att ha möjlighet att ändra och bygga om. En prototyp kan vara allt som tar sig fysisk form, exempelvis en serie bilder på post-it-lappar, ett rollspel, en legomodell, eller en film. Syftet är att ha något konkret att samtala kring, snarare än att bara förklara sin idé med ord. Flera team valde att använda sig av protyper, medan några upplevde metoden som svårgripbar. Steg 6: Förverkliga I det här steget handlar det om att testa skarpt, men i liten skala. Det bör hållas enkelt men ändå genomföras i den ’’riktiga’’ verksamheten, kanske under en tidsbegränsad period eller bara på en avdelning eller i ett område, innan resultatet utvärderas inför en bredare lansering. När teamen anlände till den tredje utbildningsdagen hade flera team redan testat lösningar skarpt och var redo att rulla ut dessa bredare. Ett team hade valt att backa och testa fler idéer innan man bestämde sig. Två team hade inte nått ändra fram men var på god väg och tänkte fortsätta arbetet. Många planerade att fortsätta använda metoderna de lärt sig genom Idélabbet och Innovationsguiden, även i andra delar av sin verksamhet. Det är spännande att äntligen få genomföra sina idéer, men det är också nu teamen kan möta motstånd från medarbetare, eller uppleva brist på stöd från ledningsfunktioner. Alla förstår kanske inte varför, eller håller med om att verksamheten behöver förändras eller förnyas. Här kan teamen använda sig av Innovationsguidens metoder för att skapa motivation, ta bort hinder och knuffa omgivningen i rätt riktning utan att de känner sig styrda eller överkörda. En möjlighet är att göra en mätning eller utvärdering före och efter testning, för att kunna visa på resultat i förhållande till hur ”vi alltid har gjort”. Det kan handla om allt från att arbetsmiljön har förbättrats till att användarna är gladare. Teamen uppmuntrades att i det här steget använda sig av sin dokumentation av processen, bilder och filmer, för att låta kollegor uppleva vad teamet hade varit med om i Idélabbet. 15