Utmärkt Örebro 1
ROBERT STARTADE ESPORTSHJÄLPEN FÖR ATT GE NÅGOT T
ILLBAKA Vill man göra något gott i världen och exempelvis försöka samla in pengar till välgörenhet så bör man leta efter områden som antingen är relativt oexploaterade för sådant, eller sådant man kan och brinner för. I örebroaren Robert Stumsners fall föll valet på den alltjämt växande e-sporten. R obert är född och uppvuxen i Örebro. Som barn spelade han innebandy men hans öde föreföll, åtminstone så här i efterhand, vara beseglat när han fick sin första dator 1999. – I början spelade jag Quake men efter hand blev det mer och mer CS, säger han och berättar att han brukade springa hem till en kompis på rasterna för att hinna spela en stund. CS är alltså Counter-strike, ett actionspel i första-person som varit en favorit för många ända sedan det släpptes för ungefär 20 år sedan. – Det är Counter-strike jag brunnit mest för, det spelet blir mer tävlingsinriktat. Man ska få kommunikationen i laget att fungera och alla fem i laget måste prestera på topp, annars går det inte, förklarar Robert som förutom spelare hunnit vara både manager och vara med och grunda olika spelorganisationer. En manager i e-sportsammanhang kan sägas vara både en tränare och en agent, om man är mer bekant med de termerna. – Som manager pratar man mycket om vad de behöver utveckla, både individuellt och lagmässigt. Dessutom föreslår man lämpliga turneringar, pratar med sponsorer och marknadsför laget. Sedan år 2020 driver han Esportshjälpen i företagsform tillsammans med kompisen Oliver Edlund. Jag ber Robert berätta hur de kom fram till idén. – Oliver satt och streamade en kväll och jag jobbade natt. Jag jobbar som transportledare så jag sitter och övervakar en hel del och har tid över till att chatta. Oliver började prata om psykisk ohälsa och sa att han ville göra något, ge tillbaka till forskningen och så. Robert berättar vidare att Oliver själv har haft problem med psykisk ohälsa. Målet för en eventuell insamling var alltså givet. Frågan handlade istället om vilket område man skulle satsa på. – Istället för att göra nåt stort runt något man inte kan så ville vi göra något kring det vi känner till – och e-sport kan vi verkligen. Jag la ut en tweet för att kolla intresset och det visade sig bli min största virala succé någonsin. Jag fick massor med svar och många frågade hur de kunde hjälpa till. Så Robert berättade snabbt att de skulle behöva hjälp med att få ihop priser att locka tittare med, de behövde dessutom kontakter och folk som kunde tänka sig att streama för välgörenhet. Därefter fick de kontakt med Hjärnfonden som var positiva. – Vi sa då att “vi testar”. Vi hade inga specifika krav eller mål. Så vi arrangerade ett 3-dagarsevent. Vi satte ett mål på 10 000 kronor och det nådde vi efter 4 timmar. Då testade vi att dubbla det målet till 20 000. Det hade vi nått när det gått elva timmar, berättar Robert med stolthet i rösten. Givetvis var de inte nöjda där utan utmanande sig själva med att bestämma att de skulle göra ett liveevent härnäst. De träffade och kom överens med Red bull gaming sphere om att arrangera där. – Så vi samlade ihop sex nya streamers. Då var restriktionerna sådana att vi behövde vara i en krogmiljö för att få in fler gäster, berättar Robert och förklarar att Red bull gamling sphere fick öppna sin pubmiljö, som de annars har stängd, för att få in fler människor. Han betonar dock att det aldrig var någon trängsel och att de hela tiden följde de gällande restriktionerna. Liveeventet blev välbesökt och resulterade i 16 000 till välgörenhet. Även Red bull game sphere var nöjda då pubverksamheten gick på högvarv den kvällen, enligt Robert. Nu visste Robert och Oliver att deras idé höll, men hur skulle de utveckla det vidare? Det var trots allt bara två personer och Robert satt i Örebro och Oliver i Stockholm. Det var då de landade i att bygga upp Esportshjälpen som ett företag, vilket de gjorde och på deras 45 blott tredje event, i april i år, samlade de in ytterligare 21 000 kronor. De har redan hunnit med att samla in över 60 000 kronor på et och ett halvt år vilket gett värdefulla lärdomar. Samtidigt är Robert på det klara med att erfarenhet är det som håller dem tillbaka just nu, inte minst för att ta steg in på företagsmarknaden. – Största hindret för att nå fler företag är vår egen storlek. Vi har inte tillräckligt att visa upp och kunna säga att “så här gör vi och det här resultatet får vi”. Men förhoppningsvis ska vi kunna satsa mer aggressivt under 2022 för det. Men de har också ett stort hinder att övervinna som bottnar i fördomar och där är Robert klar över vad som krävs. – Vi behöver bli tydligare och visa att vi inte är ungdomar som inte vet vad vi sysslar med. Vi behöver visa upp att vi har en plan och kan genomföra det vi säger, slår han fast. Hur ska ni nå företag i andra branscher än just gaming? – Vi är faktiskt i dialog nu med företag om att skapa olika företagsevent. Tanken är att erbjuda företag som inte är i branschen att få inblick i spelvärlden, att de får testa på det här. När vi fick kontakt med Hjärnfonden berättade de att det finns något som heter Bellmanloppet i Stockholm där företag donerar pengar och sedan tävlar. Vi vill göra något liknande. Att kunna erbjuda företagen den ultimata e-sportsupplevelsen där de får professionell coaching, tips och trix och sedan får testa på att tävla mot varandra. Är du orolig någon gång inför de här eventen och hur de ska gå? – Nervositet kommer inför varje event. Inför första eventet kunde jag inte ens vara på sociala medier så min kollega fick ta den sysslan under det sista dygnet. Samtidigt vet man att oavsett om det kommer in en krona eller 100