AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA MARKNADSFÖRING UNDER CORONA-
KRISEN – SÅ GÖR DU TEXT: TOMAS TRÄNKNER Kunderna skjuter upp sina beställningar, avbokar och intäkterna rasar. Det är situationen för de flesta företag just nu. Skall vi trots det satsa på marknadsföring? JA, just nu är det viktigare än någonsin att visa sig, att prata med sina kunder och hitta nya kunder. När jag skriver detta är det den 29 mars, 2020, och situationen kommer att bli värre innan den blir bättre. Redan nu finns det företag som gått i konkurs och företag som har en uthållighet på max några veckor till. Men det finns också företag som klarar sig flera månader och till sist företag som ser en ökad efterfrågan på grund av Corona-krisen. En sak är dock helt säker – det kommer en tid efter Corona-krisen, en tid med nya förutsättningar och möjligheter. I grunden har inget ändrats när det gäller marknadsföring, det är fortfarande människor som gör affärer med människor. Vi kommer även efter Corona-krisen göra affärer med dem vi gillar och dem har förtroende för. Jag förstår dig som känner dig osäker och vill avvakta med marknadsföring, men troligen är vinnaren den som agerar nu, om än i liten skala. Du som kan agera nu – gör det. Det kommer att bli tufft för alla och det kommer kanske att ta ett år att komma tillbaka. Men du kan under tiden göra mycket för att mildra effekterna och bädda för nya möjligheter. Här kommer tre steg som du bör ta dig igenom för att komma ut stark när Corona-krisen är över. 1. Hantera den nya situationen Corona-krisen ändrar kundernas köpbeteende, och du måste förstå hur, och anpassa dig efter det. Det är bara om du lyckas skapa värde för dina kunder som de kommer att köpa av dig och vara mottagliga för din marknadsföring. Digital kommunikation kommer att få en viktigare betydelse. Se över alla tidigare planer och ta bort eller ställ in det som inte är relevant längre. Det kan vara inbokade live event eller bloggposter som inte passar in längre. Det viktiga är att du agerar och inte avvaktar. Jag ser fortfarande mängder med budskap som schemalagts innan Corona-krisen och skickas ut, som blir helt malplacerade. Avsätt tid och budget för marknadsföring – om än liten. Det är nu du skall fundera på vilket värde du skapar för dina kunder. Tonaliteten och timingen blir avgörande för din framgång. Visa genuin vilja att hjälpa samhället och dina kunder, då har du öppnat dörren för att hitta nya kunder. Det skall du inte göra Du skall inte flagrant utnyttja situationen, det kan skada mycket mer än det du kan tjäna. Du måste se marknadsföring och varumärkesbyggande som en investering du kan hämta hem om några månader. 2. Utvärdera läget Gå igenom dina produkter och tjänster, vad finns det en naturlig efterfrågan på? Kan du anpassa något för att bättre passa nya behov? Kan du skapa helt nya tjänster eller produkter? Prata med dina kunder och leverantörer. Ta reda på vad de behöver just nu och hur du kan hjälpa dem. Hur kan du bidra till social distansering? Coca Cola har agerat kreativt med en ny slogan: ”Staying apart is the best way to stay united”. Hur ser din digitala marknadsföringskompetens ut? Har du en blogg på din hemsida? Finns du och din personal på LinkedIn? 3. Förändra Skriv ner en enkel ny strategi för vad du skall sälja, till vem och hur du skall göra det. Satsa på kommunikation och närvaro i sociala medier och på internet. Om du inte redan är digital i din marknadsföring och försäljning så är det nu du skall börja med det. Satsa på Content marketing. Gör en plan för att publicera relevant innehåll på hemsidan och i sociala medier. Sätt igång och exekvera planen. Jag ser många som öppnar sitt sociala mediekonto till företag att presentera sina tjänster på. Men det blir snabbt ointressant om alla börjar tala om vad de kan erbjuda. Det enda som fungerar är marknadsföring som bygger förtroende och gillande. Det bygger du genom att ge värde. Samla alla på företaget, eller dina samarbetspartners och ha ett kreativt möte. Besök gärna www.crearum.se för inspiration. Att tänka nytt och ta vara på alla runt dig kommer att vara din viktigaste åtgärd för att överleva Corona-krisen och att utvecklas efteråt. Några sammanfattande råd • Var aktiv – var kreativ – sätt upp en plan – exekvera – justera • Sätt dig in i dina kunders nya situation. Vad kan du leverera som ger dem värde? • Satsa på att behålla dina befintliga kunder • Håll kontakten • Bli mer aktiv i digitala sociala kanaler så att dina kunder ser dig • Producera relevant och bra innehåll i text, film och podd • Återpublicera evergreens • Uppdatera innehåll du gjort tidigare – det spar tid. ® 36