AMES 1
SÄLJSKOLA TEXT: MAGNUS JOHANSSON Ibland händer de
t att människor funderar över livets stora frågor. Just dessa stora frågor ryms tyvärr inte i denna artikel. Det gör däremot några av affärslivets största frågor. Här handlar det om merförsäljning och andra frågor som ditt företag förmodligen behöver ställa. Livets stora frågor I bland händer det att människor funderar över livets stora frågor. - Finns det ett liv efter detta? - Vad är meningen med livet? - Kommer Östers IF att vinna allsvenskan i år? Dessa och livets andra stora frågor ryms tyvärr inte i denna artikel. Det gör däremot några av affärslivets största frågor. - Vill du ha pommes till den? - Vill du ha en bulle till kaffet? - Vill du ha 2 stycken för xx kr? Dessa och andra merförsäljningsfrågor har skapat gigantiska intäkter till de företag som använt dem i stor skala. FÖR EN TID SEDAN var jag i den närliggande livsmedelsbutiken för att, i rollen som familjeförsörjare, skaffa föda till familjen. Jag tillhör det släktet av matjägare som söker mesta möjliga antal middagar för minsta möjliga peng. Det gör dock inte den som upprättar den lista jag bär med mig till butiken, dvs. min fru. Med all rätt vill hon ha kvalité framför kvantitet. På denna lista fanns alla möjliga, för mig främman40 de, artiklar. Kronärtskockor och kikärtor. Bulgur och bovete. Quorn och quinoa. Hur skulle jag hitta dessa främmande fåglar i matdjungeln? Jag kom hem utan både Quorn och quinoa! Några dagar senare såg jag en dokumentär om en amerikansk familj som nyligen fått femlingar. Fadern var, precis som jag, i den lokala livsmedelsbutiken. Hans uppdrag var detsamma, dock mer omfattande i tid och pengar. Den stora skillnaden mot mitt besök var dock inte omfattningen i tid och pengar. Den stora skillnaden uppenbarar sig när han kommer fram till kassan med sin till bredden fyllda kundvagn. Expediten säger: ”Did you find everything you were looking for today, sir?” WOW! Vilken bra fråga! De varor han hade glömt hämtades raskt av en person, vars uppgift var att hämta varor som kunderna glömt att lägga i sin kundvagn. Kunden sparade tid, butiken tjänade pengar! EN ENDA BRA FRÅGA kan betyda mycket. Både för er och för kunden. I de flesta affärsverksamheter Magnus Johansson, EQP Business School – har 20 års erfarenhet av personlig försäljning och är författare till säljboken ”Myror kan fånga elefanter”. Magnus har under de senste åren framgångsrikt utbildat säljare i de flesta branscher. Med en stor mängd nöjda kunder i bagaget tillhör Magnus idag en av de bästa och mest eftertraktade föreläsarna inom området försäljning. finns det utrymme för merförsäljning när kunden fattat ett köpbeslut. VILKA ÄR ERT FÖRETAGS stora frågor? Hur ofta ställer ni dem? n