AMES 1
KRÖNIKA Allt är sig likt i vinter och det blir et
t spännande WRC 2017 FÖR EXAKT ETT ÅR sedan skrev jag en krönika med rubriken ”Men skotta då”. Det är nu för mig uppenbart att ingen politiker eller ansvarig läser affärstadens trafik och motorkrönika. Å andra sidan hade jag inte några stora förhoppningar på en snabb förändring när det sitter samma personer vid rodret och vägverket inte fått andra riktlinjer än att slänga ut ett antal hundratusen ton salt och därmed skapa den falska bild av snö och is-säkra vägar som vi just nu ser. Hur kommer det sig annars att vi har bilar som står vid sidan av vägen överallt för det kan ju inte vara förarens fel….hmm. Ingen eld utan rök heter det ju och jo det är ju så klart förarens fel om man kör av vägen. Helt enkelt för hög hastighet i förhållande till väglag. Men om väglaget är falskt då? Jo ni märker själva att vi är inne i den onda cirkeln som ingen vill ta på sig att räta ut till ett snöre med riktning åt ett håll…Nollvisionen. Däremot är jag imponerad av Linköping som lyckas hålla alla cykelbanor så rena från snö och is. NÄR MAN KÖPER en gammal bil så vet man att om den är norrlandskörd så har den ingen rost. Nästa gång jag ska köpa en cykel så ska jag köpa en norrlandskörd cykel för då kommer jag nog slippa rosten till skillnad från de lokalt körda cyklarna. Kanske är jag elak nu men det kanske ligger nått i det…vi vet om några år. Det som är extra intressant är att i skrivande stund har det varit väldigt kallt med minusgrader ner mot -25. Hjälper saltet då? Nej! Och det som ligger på vägen har inte heller någon effekt trots att det skickades ut när det var rätt temp för vägsaltet. För det är så att under 7 minusgrader så har inte saltet någon större effekt och den försvinner helt vid -10. Därför använder de inget salt i Norrland och slipper därmed rostiga cykl…förlåt bilar. Nu har jag klagat av mig nog men visst känns det som en förändring vore på sin plats. ÖVER TILL ÅRETS VM i rally. Ska bli lite fränare, lite bättre och framför allt mer fartfyllt. Nya bilar med närmare 400 hästkrafter och skärmbreddare som får den stora rallyentusiasten att fälla en glädjetår. Bilarna liknar de monsterbilar som gjorde premiär i mitten av 80-talet men som också förbjöds lika fort. Men nu är det annorlunda då framför allt stötdämpare och väghållning är betydligt bättre nu än då. Förarna är väl inte bättre än då men de kör annorlunda med tanke på tekniken i bilarna. Vad blir då bättre? VW har lämnat WRC efter den så kallade utsläppskatastrofen där hundratals miljarder fick läggas för att läka alla sår men det har faktiskt gjort att WRC är mer öppet än någonsin. VÄRLDSMÄSTAREN SEBASTIAN OGIER testade de bilar han fick innan han bestämde sig och valet föll på M-sport och Ford till Malcom Wilsons (Teamchefen) stora glädje. Ogiers förra teamkamrat Jari-Matti Latvala hamnade i helfinska Toyota där Fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen styr upp märkets återkomst i WRC. VM Tvåan Andreas Mikkelsen (Norge) blev utan sits och kör istället i WRC2..,i alla fall i inledningen av säsongen, så får vi se vad som händer sen. Landsmannen Mads Östberg har skickat ut det ena pressmeddelandet efter det andra att han kommer köra en WRC bil av modellår 2017. Han är inte anmäld till premiären i Monte Carlo men Svenska VM-rallyt ska han köra, vilket jag verkligen hoppas på. Det team som kommer med samma upplägg som tidigare är Hyundai som har tre förare som kör hela serien. Thierry Neuville, Hayden Paddon och Dani Sordo. Säkert ett vinnande team där jag tror att just Hyundai vinner märkestiteln i år. Men det är ändå mest fokus på världsmästaren och jag tror den hamnar i UK när året är klart. KRIS MEEKE SOM KÖR i Citroen kommer bli hur farlig som helst. Dels så har han fått testa den nya bilen under hela året och han har verkligen jobbat sig in i det franska teamet med en stark historia att vinna genom Sebastian Loebs storhetstid i början av 2000-talet. Nu tror jag stenhårt på den mycket sympatiska Engelsmannen som ändå närmast får se upp med regerande världsmästaren Ogier som kommer att komma starkt på slutet då han lärt sig den nya Forden. Hyundai, Citroen, Toyota och Ford är det som gäller och det kommer bli hur fränt som helst…. Tro mig! n MIKAEL LINDH Motorentusiast Bussresor för alla! Mätbara Resultat! Enkelt Effektivt Lönsamt Vi har både långa och korta resor till stora delar av Europa, samt USA. Är Ni en grupp eller en förening så hjälper vi till med att skräddarsy Er resa från början till slut vare sig resan sker i eller utanför Sverige. Konstresa till Louisiana i Danmark, 2 dagar En härlig resa med konst och keramik! Vi bor på Hotel Horisont i Helsingborg. Priset inkl. del i dubbelrum, 1st 3-rättersmiddag, 1 frukost, 2 st förmiddagsfika, 1 lunch, entré. Pris: 2.250:-/person Obs! Ny e-postadress till Ringarums: info@ringarums.se 0734-15 65 14 • www.koching.se 47 Mikael Laweby är certifierad ICF coach och ägare av Koching AB. I verksamheten coachar han både privatpersoner, företag och företagsledningar i förändrings- och utvecklingsarbete. Karriärutveckling Coaching till ett önskat läge Karriärrådgivning Ledarskap Coaching för ledare Chef att hyra