Svensk Golf 1
Golfens dag ÅTERVÄXT Golfens dag 2018 arrangeras
lördag 26 maj då över 325 svenska klubbar står redo att sprida golfglädje över hela landet. med en allsvensk fotbollsmatch. Dessutom vittnade flera klubbar om att de fyllde en nybörjarkurs direkt efter Golfens dag – för första gången på flera år, berättar Claes Björklund. Golfens dag är ett treårigt projekt, med SGF, Golf & Companies, PGA, GAF och SGA som initiativtagare. Det återkommande temat är Dubbelt upp, det vill säga att en golfare tar med sig en kompis. – Det viktiga är att alla som besöker en klubb får ett bra mottagande, får information, får prova på att spela och att de får uppleva omgivningarna och glädjen. Med ett års erfarenhet är jag säker på att fler besökare kommer att uppleva en ännu bättre dag. Vad kan ni dra för lärdomar från fjolåret? – Att genomföra en REDO FÖR NÄSTA NIVÅ Projektledaren Claes Björklund siktar på att lyfta Golfens dag ytterligare under 2018 års upplaga. rekord för Nya Golfens dag ”VID SENASTE UPPRÄKNINGEN VAR 325 KLUBBAR ANMÄLDA” TEXT: Henrik Lenngren 34 SVENSK GOLF 4–2018 HAR DU SURFAT IN på golfensdag. se? Nu under våren? Då har du säkert sett att de magentafärgade cirklarna i princip täcker hela Sverigekartan. Cirklarna fungerar som kartnålar där alla anmälda klubbar till Golfens dag är samlade. – Ifjol arrangerades dagen av 320 klubbar, vilket var inofficiellt svenskt rekord. Men engagemanget från Golfsverige är faktiskt ännu starkare i år. Vid den senaste uppräkningen var 325 klubbar anmälda. Målet är att alla vässar sitt arrangemang och sin uppföljning några hack. Det säger Claes Björklund, projektledare för Golfens dag som 2017 gjorde comeback i evenemangskalendern efter flera års frånvaro. Ambitionen var att visa upp anläggningarna för att skapa en stark manifestation för spelet samt locka nya potentiella medlemmar. Det blev succé direkt. – Några klubbar hade väldigt många besökare, några klubbar samverkade och genomförde Golfens dag i stadens centrum och i Östersund lyckades de samarrangera gemensam Golfens dag ger styrka i marknadsföringen. Det är grunden. Det är också viktigt att utveckla hur vi följer upp besökarna. I år har vi arbetat med att stärka och inspirera så att uppföljningen efter själva Golfens dag utvecklas. Dessutom försöker vi utveckla marknadsföringen med mer rörligt material och mer lokal annonsering. Tack vare ett nytt partnersamarbete med Dormy och Golfstore kommer vi att ta ett rejält kliv där. 2017 LOCKADES 15 000 besökare till Golfens dag, och besökarna var ett tvärsnitt av hur samhället ser ut – från unga till gamla, från nybörjare som aldrig satt sin fot på en golfbana till etablerade golflirare. – Nya golfare behöver en kompis, fadder och mentor för att ta sig in och trivas i golfen, påpekar Claes Björklund. Han beskriver Golfens dag som en gemensam manifestation under samma dag för golfen i Sverige. – I år finns vi även med i Temakalendern, den som alla refererar till på radio, tv och web. För golfspelaren är det ett sätt att få med sina kompisar, vänner och familj. Hur vill ni att vi golfare ska se på och anamma den här dagen? – Som en ärlig möjlighet att uppleva allt vad golfklubben och golfspelet kan erbjuda. Inte bara prestationen i sig utan allt kring hälsa, gemenskap och naturen. FOTO CHRISTIAN NILSSON