Svensk Golf 1
INGEN HÖJDARE Håll den lågt! 1 IBLAND KAN DE YTTR
E FÖRUTSÄTTNINGARNA TVINGA DIG ATT TA FRAM ANDRA SLAG. SPECIALARE LÅGT SLAG I HÅRD VIND Det är väldigt nyttigt att lära sig slå lägre. Du lär dig att sätta tryck på bollen, får bättre bollträff och slår längre och rakare. När du ska slå ett lågt slag i kraftig vind bör du ta en eller flera extra klubbor och dra ner på tempot för att undvika att sätta för mycket spinn på bollen. Det vanligaste felet i vind är att du slår för hårt. Då går bollen bara högre, inte längre! Se till att bibehålla händerna framför bladet i hela genomsvingen så att kraften går framåt istället för uppåt. 2 SPECIALARE LÅGT SLAG UNDER HINDER Behöver du slå ett lågt slag under ett träd handlar det om att skapa så lite loft som möjligt på klubban. Placera därför bollen längre bak i stansen och behåll händerna framför bladet och pressa iväg bollen. Du bör inte svinga klubban längre upp i genomsvingen än att den är parallell med marken. FADE ELLER DRAW JOBB AD BOLLB ANA SPELA MED EN Våga träna på att skruva bollen! Bladkontroll ger dig mer förståelse för hur du ska göra för att slå ett rakt slag. Det kan även hjälpa dig om du helt plötsligt börjar skruva bollen ute på banan. Vill du träna på att slå kontrollerade slag med mycket skruv måste du först förstå att hur bollen startar påverkas mer av bladets position än av svingspåret, men svingspåret ger tillsammans med bladet skruven på bollen. FADE SÅ SKA DU SIKTA Justera ditt sikte med fötter, höfter och axlar rejält åt vänster (för högerspelare) om målet, bladet måste du nu hålla öppet i förhållande till spåret genom träffen. Försök att ”hålla bladet” utan att låta händerna rulla över. Börja med halva svingar tills du ser att bollen skruvar sig med fade. DRAW SÅ SKA DU SIKTA Vill du slå en hook (för högerspelare) är det tvärtom. Justera ditt sikte med fötter, höfter och axlar rejält åt höger om målet, bladet måste du nu hålla mot målet, medan spåret i detta fall ska gå ut till höger om målet. BOLLFLYKT SVINGSPÅR SVENSK GOLF 4−2018 71 ILLUSTRATION TOMAS LINDELL