Nordisk Energi 1
Aktuellt FLYTANDE VINDKRAFT i Sydkorea FOTO: COEN
SHEXICON Text: Sanna Kesselfors CoensHexicon har undertecknat ett “Joint Development Agreement” med Shell som syftar till att utveckla, bygga och operera en fl ytande vindkraftspark cirka 40 km utanför staden Ulsan, i Sydkorea. I staden fi nns bland annat världens största bilfabrik, världens största varvsanläggning och världens tredje största raffi naderi-anläggning. Projektutvecklingen startade i början av 2019 och leds av CoensHexicon. Elbolag kritiseras för dålig prisinformation NORSK VINDKRAFT 30 procent effektivare än tysk och dansk vindkraft Norges höga kust lämpar sig mycket bra för vindkraft och norsk vindkraft beräknas vara omkring 30 procent effektivare än till exempel dansk och tysk vindkraft. FOTO: CREATIVE COMMONS, KREDIT:FXXU Text: Markku Björkman De senaste åren har intresset för vindkraft vuxit i Norge och bara i år väntas tio miljarder norska kronor (ungefär en miljard euro) investeras i vindkraft. Samtidigt har också motståndet mot vindkraftsparker ökat. – Då vindkraften har börjat bli lönsam, så har också intresset ökat, sa olje- och energiminister Kjell-Børge Freiberg nyligen på en presskonferens, berättade nyhetssajten Svenska Yle. Norges höga kust lämpar sig mycket bra för vindkraft och norsk vindkraft beräknas vara omkring 30 procent eff ektivare än till exempel dansk och tysk vindkraft. – Regeringen vill jobba för lönsam vindkraft, men vi måste också ta vara på miljön och samhällsintressen, sa Freiberg. Trots att regeringens rapport föreslår att antalet vindkraftsparker på land ska minska, så kommer vindkraften fortsatt att skapa konfl ikter. Bland annat turistföreningar och föreningar för sommarstugor är kritiska till regeringens nya rapport. 12 13 elbolag får kritik av Konsumentverket. ARKIVBILD Bland de elbolag vars hemsidor granskats fi nns jättarna Fortum och E.ON, och mindre bolag som Jämtkraft, Umeå energi och Karlstad energi. Alla 13 bolag får bakläxa efter att Konsumentverket slagit fast att prisinformationen är för otydlig. Framför allt handlar det om jämförpriser. På fl era bolags hemsidor är det enligt myndigheten alltför krångligt att komma åt jämförpriserna, och i några fall anges priset inte i öre per kilowatttimme som det ska. Det är viktigt att bolagen anger prisinformation på rätt sätt, konsumenter ska alltid ha möjligheten att jämföra elpriser på ett enkelt sätt, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, till DN. Elbolagen har nu fram till den 30 augusti på sig att lämna yttranden – därefter avgör Konsumentverket om fl er åtgärder behövs. Organisationen Sveriges konsumenter anser att myndighetens kritik är "ett duktigt underbetyg" för elbolagen. För den enskilda individen kan det handla om mycket pengar, elbolagens egna hemsidor är inte alltid det bästa stället att jämföra elpriser på, men bolagen ska trots det ha tydlig prisinformation, säger generalsekreteraren Jan Bertoft till DN. Nordisk Energi 4 2019