Nordisk Energi 1
Aktuellt TYSKLAND ÖKAR KAPACITETEN inom Europas f
örgasningsindustri för fl ytande naturgas Text: Markku Björkman Tyskland kommer att ha 635 miljarder kubikfot (bcf) nybyggd LNG-regasifi eringskapacitet, vilket innebär att landet bidrar med 31procent till Europas kapacitetstillväxt fram till 2023, meddelar GlobalData. Tyskland förväntas skruva upp kapacitetstillväxten inom Europas förgasningsindustri för fl ytande naturgas (LNG) från planerade och tillkännagivna (nybyggda) projekt under perioden 2019 till 2023, vilket bidrar med cirka 31 procent till Europas totala tillväxt, enligt GlobalData, ett ledande data- och analysföretag. Företagets rapport, "LNG Regasifi cation Industry Outlook in Europe to 2023 - Capacity and Capital Expenditure Outlook with Details of All Operating and Planned Regasifi cation Terminals", uppvisar att Tyskland förväntas ha nybyggd regasifi eringskapacitet på 635 miljarder kubikfot (bcf) år 2023. Dipayan Chakraborty, Oil & Gas-analytiker på GlobalData, kommenterar: ”Wilhelmshaven Floating and Brunsbuttel är de två kommande tillkännagivna återklassningsterminalerna i Tyskland, som kommer att dominera under Brunsbüttel, som ligger vid fl oden Elbes mynningsdelta vid Tysklands Nordsjökust, med tillgång till en rad industrikluster som ligger nordväst om Hamburg. Därför förväntas Brunsbüttel vara det perfekta läget för Tysklands första landbaserade LNG-terminal. FOTO: GASUNIE perioden 2019–2023. Båda terminalerna förväntas starta sin verksamhet 2022, med Wilhelmshaven Floating terminal som förväntas kunna lagra den hitintills högsta regasifi eringskapaciteten på 353 bcf fram till 2023. Solaris levererar 250 ELBUSSAR TILL ATM MILANO Solaris Urbino 12 Electric, som redan trafi kerar på Milanos gator i form av över 20 ekipage "över-natten laddningsversion" används för närvarande i 17 europeiska länder. BILD: SOLARIS BUS & COACH Text: Markku Björkman ATM Milano har placerat ytterligare en elbussorder hos busstillverkaren Solaris för upp till 250 elbussar. ATM Milano, som är på väg att transformera hela företagets bussfl otta till elektriskt bedrivna ekipage, höjer sin aff ärsrelation till Solaris till en ny nivå. Även det andra anbudet, för upp till 250 elbussar (mycket större än den första, för 25 enheter), gick till den polska tillverkaren. I början var det två företag 14 som lade fram sina bud: Solaris och Mercedes (budgivningen öppnades i slutet av 2018). Rapporterna om tilldelningen av kontraktet till Solaris Bus & Coach hade legat i luften sedan länge, men dessa blev offi ciella genom ett pressmeddelande som nyligen off entliggjordes av företaget. Ramavtalet gäller upp till 250 elbussar med strömavtagare, med en första order på 40 enheter. För några veckor sedan mottog ATM Milano leveransen av det första ekipaget av de 30 batteridrivna trolleybussarna, som levererades av Solaris, enligt tidigare ramavtal för 80 fordon. Ramavtalets totala värde förväntas uppgå till 192 miljoner euro ifall alla 250 bussar slutligen kommer att köpas. Leveransen av den första fordonsgruppen på 40 bussar börjar i juni 2020. Nordisk Energi 4 2019