Nordisk Energi 1
Framtidens elnät Text: Alarik Haglund R isken för
att framförallt södra Sverige ska drabbas av eff ektbrist inom en snar framtid, bland annat på grund av att Ringhals 1 och 2 stängs när, är ett problem som väcker stor oro. Det gäller inte minst inom den svenska basindustrin, som har ett stort elbehov och är beroende av en stabil elförsörjning. Joachim Lindborg från det icke-vinstdrivande företaget Sustainable Innovation, som ägs av föreningen för energi- och resurseff ektivisering där Riksbyggen, Vattenfall, Göteborg Energi, Fagerhult, Toyota, Stockholmshem, ÅF, White, WSP, Centigo och Botkyrkabyggen är medlemmar, har besökt bland annat Elmässan Norr, som arrangerades den 28 till 29 augusti 2019 i Noliahallen i Umeå, för att prata om eff ektproblematik. – På Sustainable Innovation började vi titta på eff ektproblematik redan 2014. Då var det mest prat om beteenden och den beteendeförändring som måste till för att vi ska bli bättre på att hantera energi. Eff ekt var ganska okänt, säger Joachim Lindborg. Han påpekar att elpriset alltid stått i fokus i denna diskussion eftersom det handlat om människor som skulle ta beslut om att till exempel köra diskmaskinen, men varnar för att det riskerar att leda till en digitaliserad värld som reagerar blixtsnabbt på prisförändringar som är timbaserade. – Det blir en krock mellan den gamla världen och den nya internetbaserade realtidsvärlden, säger Joachim Lindborg. Landsbygden kan hjälpa stan I storstadsregionerna har man redan idag problem med eff ektbrist och Joachim Lindborg talar om att det speciellt gäller runt Uppsala. – I Uppsala får man idag inte tillstånd att installera till exempel bussladdning i stan, berättar Joachim Lindborg. Eftersom de lokala regionnäten håller måttet ganska bra och det ofta är i kopplingen till stamnätet som det råder någon form av kapacitetsbrist menar han emellertid att stan genom samarbete med landsbygden skulle kunna få tillgång till mer eff ekt. – In till Uppsalaregionen saknas det en kapacitet på hundratals megawatt, men inom regionen skulle vi, om vi hade egen produktion och var lite bättre på eff ekthushållning, klara oss med de interna näten, säger Joachim Lindborg. Gränserna måste suddas ut En stor utmaning framöver kommer enligt Joachim Lindborg att vara vilka incitament vi ska ha för gränsöverskridande samarbeten av det här slaget. Nordisk Energi 4 2019 En villa i Björklinge utanför Uppsala uppkopplad mot det smarta elnätet i projektet VäxEl. Projektet kombinerar system och styrning som tillsammans effektivt lett till att så lite effekt som möjligt tas ut under de timmar då elnätet är högt belastat, helt utan att elkunderna behöver ändra sitt beteende eller få höjda elkostnader. FOTO: JESSICA KRISTRÖM / SUSTAINABLE INNOVATION 33 Joachim Lindborg från Sustainable Innovation har pratat på bland annat Elmässan Norr om hur problemet med effektbrist skulle kunna lösas med hjälp av samarbetande system. FOTO: SUSTAINABLE INNOVATION – När alla som pendlar från landsbygden in till stan kommer hem och pluggar in elbilen fi nns det ingen eff ekt kvar till stan och i stan kan man inte ha verken elproduktion eller batterier, annat än lite solceller på taken, eftersom det inte får plats. På landsbygden fi nns det däremot gott om plats för solceller och batterier, säger Joachim Lindborg och tycker att de ska hjälpas åt. Samtidigt frågar han sig hur vi ska göra för att sudda ut gränserna. – Idag har vi monopoliserade nätbolag som har sitt eget område och inte får kliva över gränsen till andra områden och har svårt att samarbeta med varandra. Ovanpå det har vi sedan konkurrensutsatt elhandel, som struntar fullständigt i fysikaliska begränsningar, förklarar Joachim Lindborg. Han föreslår istället att det kanske är kommunen, eller till och med regionen, som ska ansvara för att elsystemet hänger ihop. – Detta kommer att testas framöver, när kommuner kan ta på sig en aggregatorroll, tillägger Joachim Lindborg. Smartare prylar För att åskådliggöra problematiken tar Joachim Lindborg ett exempel på mycket lokal nivå. – Jag bor i ett villaområde med 32 hus som har en gemensam transformatorstation. Jag har tre grannar med elbil, som laddar på samma fas, och när de kommer hem så kommer säkringen i gatan att gå om jag drar på mikron samtidigt som de laddar sina elbilar. Den tar två timmar att byta eftersom en elektriker måste komma dit, säger Joachim Lindborg och beskriver att detta givetvis leder till irritation. Han påpekar även att det om man till exempel behöver bilen för att hämta barnen på dagis är strunt samma om man tjänar ett par kronor på att vänta med att ladda den. Han tror därför att det om vi bara förlitar oss till människors samarbetsvilja och vilja att agera på elpriset kommer att bli väldigt jobbigt. Om vi däremot får systemen att samarbeta tror han inte att det kommer att bli lika stökigt. –Förutom att relationen mellan elbolagen och kunderna måste bli en annan måste vi själva bestämma oss för att köpa lite smartare prylar än stendumma saker, säger Joachim Lindborg. Till exempel talar han om att det idag fi nns bidrag för att skaff a laddstolpe hemma, men att det bara ställs krav på att man ska ha en elmätare och inte på att den ska vara smart på något sätt. ◆