AMES 1
STARKARE TILLSAMMANS! Motala Verkstad startades r
edan 1822 då behovet av metallkonstruktioner ökade samtidigt som kanalbygget pågick. Som mest jobbade det mer än 4000 personer för Motala verkstad. Idag är det en företagskoncern med fyra verkstäder och över 200 anställda, som levererar till tung- och medeltung industri med slutkunder över hela världen. Allt från kompletta maskiner som laserknivar till sjukvården till stora propellrar, vattenjet-aggregat och propelleraxlar till fartyg. Vi träffar Daniel Ellison, VD för Motala Verkstad Group som berättar mer och tar oss på en rundtur. TEXT & FOTO: BJÖRN LISINSKI DANIEL ELLISSON ÄR VD för Motala Verkstad Group, sedan ett och ett halvt år tillbaka. – Företaget har en väldigt intressant bakgrund, men det har tyvärr gått riktigt dåligt ganska länge. Så utmaningen låg ju i att vända Motala verkstad. Då jag kom in hade man påbörjat en vändning med nya ägare och en ny företagsstruktur, som precis hade kommit på plats innan jag fick chansen att komma in som VD. – Det har varit en väldigt lärorik resa. Jag tror inte att man kan gå en bättre VD-skola på ett och ett halvt år än att hoppa in i det här. Det har varit extremt utmanande men samtidigt jättekul – man lär sig något nytt varje dag. Det kommer något nytt från vänster klockan fyra på morgonen, sen får man hantera det bara, och det är bara att köra. Det som förvånade mig mest är att det är så mycket detaljer att jobba med. Jag får både vara strategiskt aktiv och operativ, varje dag, över hela banan i stort sett. Men det är det som gör att det är väldigt spännande. DANIEL, VÄRMLÄNNING från början, hamnade i Östergötland för att jag plugga industriell ekonomi i Linköping. Han har en kort bakgrund som militär, därefter universitetsstudier och sedan sina första 14 yrkesverksamma år på Toyota Material Handling Europe (tidigare BT Industries). – Från att vara Trainee till att hamna nere i Bryssel på huvudkontoret och leda integrationen av Toyota BT i Europa. Jag hade olika positioner där, men ville söka nya utmaningar utanför storföretaget. Superbra miljö att växa i, men jag ville göra något annat. Jag fick kontakt med Motala Verkstad. Motala Verkstad är en företagskoncern som ägs av ett företag som heter MLT från Stockholm. Ett Corporate Finance företag som äger 95% av aktierna. – Vi har en omsättningstakt på 285 mkr just nu. Vi har 207 anställda och fyra verkstäder. En verkstad i Västerås, två verkstäder i Kristinehamn, och en här i Motala. Det gör att vi har mer än 45 000 kvm produktionsyta. MVG ÄR SPECIALISERADE på medeltung och tung industri. – Vi gör medeltung- och tung tillverkning av saker i metall – vilket gör att vi behöver ha mycket lyftkapacitet, så vi har max lyftkapacitet på 120 ton. Det handlar om maskinbearbetning, i både nya och gam12 Hårdmetallvalsar till valsverk la maskiner. En del av dem är helt unika i sitt slag. Vi kan bygga och göra det riktigt stora delarna. Vi jobbar med ungefär 75 kunder i dagsläget. Historiskt har vi haft tusentals kunder. Varje verkstad har oftast en lång och spännande historia bakom sig. MVG VERKAR I STORT sett inom varje segment som finns: marint, medicinteknik, gruvindustrin, matprocess, förpackning, försvarsindustrin och så vidare. Den gemensamma faktorn i alla de här segmenten är att de gör stora tunga saker i metall. – För att ge några exempel: i vattenkraftverken sitter ofta väldigt stora generatorer, och turbiner. De stora axlarna som allting sitter på - de kan vi ta hand om och renoverar eller tillverkar nya. Inom gruvindustrin används det också väldigt stora saker i metall. Inom pappersmasseindustrin finns det extremt stora valsar och axlar, som då passar vår maskinpark alldeles utmärkt, och vår unikatet också - att kunna ta hand om de här. Det är inte så många som klarar av de riktigt stora sakerna. En sådan axel kan väga upp till 20–30 ton, och valsarna också för den delen. DE FLESTA AV MVG’S KUNDER är egentligen inom Sveriges gränser. – Vi skeppar våra komponenter till en kund i Sverige, berättar Daniel och fortsätter, men i princip är alla våra kunder stora globala spelare. Våra produkter hamnar runtom i hela världen. Det tänker man inte riktigt på när man går i verkstäderna och tittar på prylarna. Då känns det som en liten lokal verkstad. Men de kunderna vi servar är bland de största i sin bransch och i allra högsta grad globala. MVG ANVÄNDER ETT MOTTO. Två visionsord som de nöter in väldigt hårt nu. – Mottot är “Starkare tillsammans”. Det har tre väldigt viktiga perspektiv, förklarar Daniel. Det ena är ligger i produktionspartnerskapet. Vi vill ha en relation till vår kund, där de blir starkare tillsammans med oss. Där vi tar hand om deras tillverkning, och där de fokuserar på det de är bäst på. För det andra – vi ska kunna vara en produktionspartner så måste vi också vara starkare med våra leverantörer. Men sen är det tredje att vi internt måste vara starkare tillsammans. Vi som MVG kan