AMES 1
Fredrik Selldén har en passion för att skriva man
us, men han har även på senare tid blivit mer och mer intresserad av att driva företag och strategisk planering. ÄN SÅ LÄNGE HAR DIMFROST bara fått väldigt positiv kritik på det. – Vi släppte vår första utvecklingsvideo i mars/april någon gång, och vi fick 10 miljoner visningar av videon redan de första veckorna. De som sett den ville ha mer och för oss blev det som att – “Vi har bara jobbat tre veckor på det här, vi har inte mer än så här”. Många trodde att det var ett färdigt spel, och det skapade höga förväntningar hos spelarna. – Det har gett oss en inblick i hur man ska hantera det sociala media förloppet, när något blir sådär stort och viralt. Men det har också öppnat upp sjukt många dörrar, och gett oss kontakter som vi aldrig ens hade fått prata med annars. Vi tror att det här kan bli vårt stora break på spelfronten. DET NYA SPELET KOMMER inte vara i VR (Virtual Reality). – Till det första spelet ville vi utforska VR, men det vi kände med VR var att det är en väldigt spännande plattform. Det finns inga regler som är satta, och man får experimentera. Vilket är roligt, men svårt när man tänker kommersiella produkter. Nu har vi testat VR, och vi vet hur det fungerar, och när marknaden är mer stabil kan vi gå tillbaka. – Vår kompetens inom VR har gett oss konsultuppdrag inom det området. Vi har hjälpt kommunen att ta fram en visualisering av inre hamnen här i Norrköping, och lite såna grejor. Så det har gett ringar på vattnet. Just nu finansierar vi oss själva, genom att vi har gjort konsultuppdrag. Det gör att vi kan göra demot utan att ta in kapital. Det är väldigt viktigt att kunna känna att vi kan klara oss själva. NYLIGEN TOG DIMFROST IN TVÅ PARTNERS och rådgivare som sitter i styrelsen. – Det är Fredrik Malmberg som bor i Los Angeles – han var med på 80-talet och skapade Äventyrsspel – bräd och rollspelsbolaget. I dag driver han bolagen Cabinet Entertainment och Heroic Signatures (äger rättigheter till Robert E.Howards verk bla. Conan the Barbarian och Solomon Kane) och Pathfinder Media, ett produktionsbolag för management och finansiering av film- och Tv-produktioner. Fredrik sitter även i styrelsen för den norska spelutvecklaren Funcom. Och sen har vi tagit in en investerare som heter David Wallsten, här från Norrköping. David är en investerare och affärsutvecklare med fokus på teknologi- och mjukvarubolag. David är sälj- och marknadschef på Sectra. DE SKA HJÄLPA DIMFROST med businessdelen, och få dem att växa internationellt. – De ska hjälpa oss att göra de strategiskt rätta valen. Det känns som ett stort steg, att äntligen ha hittat personer som vi är trygga med - som kan hjälpa oss med de saker som kan vara svåra när man är ny och ung. Att förstå hur spelvärlden fungerar ur ett businessperspektiv. Det blev klart nu, och vi är väldigt tacksamma för att den typen av människor med den typen av erfarenhet vill kliva in och hjälpa oss. Supervärdefullt. Att de stödjer oss skapar en stor trovärdighet i det vi håller på det och att vi håller på med något vettigt - att vi är på rätt spår. DIMFROST HAR INTE POSTAT många poster sen första demot på nya spelet, och gör inte mycket väsen av sig. De vill inte avslöja för mycket eller ta bort överraskningseffekten. Fredrik berättar dock gärna lite mer för Affärsstadens läsare. – Det är ett äventyrsspel med skräckelement, där vi jobbar väldigt mycket med konstraster. Så vissa delar är lugna, fina och oskyldiga, och rätt vad det är så kanske du måste fly från troll som är stora och äckliga, och allt känns skrämmande. Du är ganska liten i miljön, så bara en stark fors kommer se ut som en fara. Vi kommer skapa den episka berättelsen. Och i varje delmoment så kommer vi fokusera på olika folksagor, så att du kommer få med dig något från varje scen du spelar. – Vi jobbar med att få det väldigt stämningsfullt, men det är även mycket spelmekanik och styrande i scenerna, samt även en del pussel, där du samlar saker som du behöver för att lösa pusslet och anta nya utmaningar. FÖR ATT HÖJA STÄMNINGEN ytterligare så har de nyligen skrivit kontrakt med en duktig musiker. – Vi har börjat samarbeta med min kusin, som jobbar i Los Angeles och gör musik till Hollywoodtrailers, Westworld-trailern bland annat. Han ska göra musik till spelet vilket kommer bli mycket bra. FÖR ATT AVSLUTA DET HELA och lämna er törstande efter mer så kan er utsände berätta att jag fick provspela demot, så som det ser ut nu, och jag blev överraskad över hur grymt det var. Realistisk grafik, härliga animationer – som jag går igång på. Jag törs inte tänka på var det här ska sluta, och ser otåligt fram emot det färdiga spelet. Tyvärr får jag inte ta några bilder men för dig som gillar den här typen av spel så kommer du inte bli besviken. n 29