AMES 1
MEDIA OCH REKLAM VI MEDIA SATSAR DIGITALT - ANSTÄ
LLER JOHANNA JACKSON Vi Media som ger ut Vi och Vi Läser samt har uppdragspublicering och event, står inför en digital satsning. För att öka de digitala kontaktytorna med publiken har bolaget värvat Johanna Jackson som i dag är digital redaktör på Egmont med ansvar för Vagabond. – Johanna Jackson har varit mycket framgångsrik i arbetet med att öka trafik och engagemang kring Vagabond. Med journalistisk fingertoppskänsla och expertis inom sociala medier kommer hon att förstärka Vi-redaktionen på ett utmärkt sätt. Vi är så glada att hon kommer till oss, säger Unn Edberg, publisher på Vi Media. – Det känns otroligt roligt att bli en del av Vi:s redaktion och med det få vara med och förvalta det långa arv av kvalitetsjournalistik som varumärkena står för. Det råder inga tvivel om att Vi:s innehåll har en stor potential att nå fler nya och redan etablerade läsare digitalt, säger Johanna Jackson. Johanna Jackson kommer att arbeta med att utveckla det digitala berättandet samt se till att Vi och Vi Läsers kvalitetsjournalistik når fler. – Att få en digital relation till fler lägger grunden för en framtida digital betalningsvilja för Vi Medias journalistik och tjänster. Det finns mycket goda förutsättningar för det med vårt fina varumärke, vassa innehåll och våra lojala läsare, säger Unn Edberg. Johanna Jackson börjar på Vi Media den 20 januari. n ORGANIC SWEDEN SKA GENOMFÖRA EN 3-ÅRIG INFORMATIONSKAMPANJ OM EKOLOGISK MAT Organic Sweden har fått i uppdrag av Jordbruksverket att genomföra en treårig informationskampanj om ekologiska livsmedel tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, EPOK(SLU) och kommunikationsbyrån Futerra. Jordbruksverket har också gett Organic Sweden i uppdrag att ta fram och sprida marknadsinformation om ekomarknaden. Det finns en outnyttjad potential i det ökade intresset för hälsosamma, hållbara och klimatsmarta livsmedel. De satsningar som nu görs med stöd från Jordbruksverket syftar till att öka kunskapen om den ekologiska matens mervärden, bidra till en fortsatt stark marknadsutveckling och en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige. – Vi ser väldigt mycket fram emot båda uppdragen. Vi ser också fram emot att samverka brett med aktörerna inom eko-Sverige för att sprida kunskap om de mervärden som den ekologiska produktionen och konsumtionen medför, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden. Under arbetet med ”Åtgärdsplan för ekologiska livsmedel” – som regeringen gav Jordbruksverket i uppdrag att genomföra under 2017-2018 – framkom ett tydligt önskemål från ekobranschen att medel borde satsas på att öka kunskapen om ekologiska livsmedel, bland annat genom breda informationskampanjer och marknadsinformation. – Efter många år utan mål och satsningar är det glädjande att det nu finns både tydliga mål och resurser för att driva på utvecklingen av ekologiskt. På så sätt kan vi bidra till att nå 30 procent ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk konsumtion i offentlig sektor till 2030, säger Johan Ununger, ordförande i Organic Sweden. Sammantaget har Jordbruksverket beviljat 26 miljoner kronor i stöd till flera olika aktörer för åtgärder inom områden som marknadsinformation, utbildning, nationella riktlinjer, webbportal och informationskampanjer. n UNG SVENSK FORM 2018 I TOKYO 2018 fyller Ung Svensk Form 20 år – något man firade med att utställningen Ung Svensk Form 2018 fick en huvudroll på festivalen DESIGNART TOKYO, i många formgivares drömstad! I år firar Sverige och Japan att länderna haft diplomatiska relationer i 150 år. Inom ramen för firandet fick Ung Svensk Form 2018 vara huvudnumret på DESIGNART TOKYO, en designfestival som arrangerades för andra året i rad och där Sverige 58 i år hade valts ut som partnerland. Svensk Form, DESIGNART TOKYO och Swedish Design Moves Tokyo presenterade Ung Svensk Form 2018 på World Aoyama building i samarbete med STRING® Japan. I World Aoyama building, med sin sju meter höga glasfasad och 240 kvadratmeter spektakulära utställningsyta, visades de 29 unga formgivarna som valts ut i Ung Svensk Form 2018. Utställningen invigdes av Sveriges ambassadör i Japan, Magnus Robach. n