AMES 1
En kokill som används vid smältning och gjutning
av metall. ta hand om jobb till kunder som den enskilda verkstaden inte klarade av innan, förklarar Daniel. – En svår nöt att knäcka är ju att såna här företag har mycket historik. “så här har vi alltid gjort saker”, “så här gör vi” - men det är inte säkert att det är så man ska göra saker nu. Hela branschen utvecklas och det gäller att hänga med. En stor utmaning. – Det är lätt att få ett konkurrensförhållande internt, d v s att man konkurrerar mellan verkstäderna. Och det gäller det att tvätta bort så fort som möjligt. Vi behöver varann. Vi behöver kunna skicka jobb från ena verkstan till den andra. Ibland för man inte klarar av det, ibland för det blir bråttom, men även ibland för att en maskin går sönder. Och detsamma gäller med personal. Varje verkstad, varje ledare, varje person behöver känna till vad hela gruppen kan. Så man kan agera i företagets bästa. MVG BÅDE GASAR OCH BROMSAR. – Vi håller på att stänga en fabrik i Malmö, och flyttar över personal och produktion till de andra verkstäderna. Det är extremt tråkigt att behöva varsla. Men det vi gjorde i Malmö kan vi göra på de andra verkstäderna. Det är bromsen. Hur gasar vi då? Jo, vi köpte också en ny verkstad i Västerås som ger oss en förmåga som vi saknade, och det var bland annat att svetsa väldigt stora saker. Tillsammans med deras förmåga att göra saker vi saknade och deras kundbas, är ett kompletterande förvärv. Och det öppnar upp för ännu fler jobb. – Vi tittar på fler förvärv. Det är svårt för mekaniska verkstäder att överleva själva, och det är väldigt krävande idag. Men med en struktur som den vi har, så går det lättare att efterleva alla kraven, samt att kunna leverera en hel produkt. DANIEL BERÄTTAR OM en annan makrotrend – stora företag har inte längre har någon egen verkstad utan outsourcar tillverkning. – Rolls Royce sålde sin verkstad i Kristinehamn till oss. De slutar tillverka själva. De vill konstruera, utveckla, designa, sälja och serva sina produkter. Då letade de efter någon som tog hand om deras verkstad. I Rolls Royce fallet, köpte vi deras verkstad. Vi levererar till Rolls Royce, men kan även leverera produkter från samma verkstad till andra köpare, och öka produktionsvolymen. Och vi kan gå från enskift, till treskift. Då blir det lönsamt, och Daniel Ellisson är VD för Motala Verkstad Group, ser fram emot att fira 200-års jubilium år 2022. mer kostnadseffektivt för Rolls Royce. Och det blir lönsamt för oss att driva verkstad. SNART KAN MVG fira 200-års jubileum. – Att få fira 200 års jubileum år 2022, det är ett stort mål och något vi ser fram emot, berättar Daniel med ett drömskt leende. Men för att hålla liv i industrin behövs ny duktig arbetskraft. MVG JOBBAR AKTIVT och lokalt för att intressera skolungdomarna för industrin. – Här i Motala är vi ute och pratar med skolelever redan i åttan och nian. Sen har vi ett samarbete med Carlsund som är den skola som driver industriprogrammet här i stan. Vi har praktikanter från dem varje år. Vi är del av det som kallas Teknikcollege - ett antal tillverkande företag i regionen som är med och påverkar hur de industriella programmet ska utformas. Det är väl så vi marknadsför oss mot skolorna. MAN GJORDE EN RÄDDNINGSAKTION här tillsammans med branschrådet. De flesta tillverkande industrier i Motala är med i rådet. Där träffas de varje månad och diskuterar sånt som är gemensamt. Och där landar just rekryteringsutmaningar. – Vi vill ju helst inte konkurrera med varandra så det gäller att tillföra kompetens från skolorna. Motala kommun hade bestämt sig för att stänga industriprogrammet på Carlsund. Då gick branschrådet ihop och protesterade. Det skulle vara förödande för Motala om eleverna gick på skola i Mjölby eller Linköping istället. Vi protesterade och erbjöd att hjälpa till med praktikplatser och dylikt, och till slut så fick vi gehör. Industriprogrammet blev kvar.. ETT RYKANDE FÄRSKT TECKEN på att vändningen börjar bli ett faktum är att Håkan Johansson, verkstadschefen i Motala blev utsedd till årets ledare i Motala 2018 på Motalagalan alldeles nyligen. SLUTORD FRÅN ARTIKELFÖRFATTAREN: Jag lämnar MVG glad, efter att hört Daniel berätta om historia och nutid och fått en rundtur i fabriken, där jag fick skåda de stora maskinerna och sakerna som de tillverkar. Gigantiska metalldelar tillverkade med laserprecision. Superstora, långa svarvar. Känna vinden från historiens vingslag, och sedan veta allt de gör att för att det ska finnas kvar. Det gör en varm inombords. n 13