AMES 1
DIMFROST STUDIOS TAR NORDISKA FOLKSAGOR INTERNATI
ONELLT Dimfrost Studios är Norrköpingsföretaget som utvecklar spel där storyn och stämningen är i fokus. De har sitt högkvarter på Dospace i Norrköping och är i dagsläget fyra stycken som jobbar med demot till deras nya spel. Affärsstadens utsände har fått äran att besöka dem i Norrköping. Där träffar han Fredrik Selldén som är företagets VD och manusförfattare. Han berättar om deras historia, hur det ser ut idag och vart de är på väg. Häng med! TEXT & FOTO: BJÖRN LISINSKI VI TRÄFFAR FREDRIK SELLDÉN, som nyligen fyllde 27 år. Han kommer ursprungligen från Uppsala men flyttade till Norrköping för att läsa på KSM (Kultur, samhälle och mediagestaltning) på Linköpings Universitet. Från början var han intresserad av dokumentärfilm, men insåg snabbt att det inte var det han ville syssla med. Intresset för att skriva manus har alltid funnits. Oavsett om det har varit för bok eller film, så har skrivandet varit en dröm och passion. På senare tid har Fredrik även blivit mer och mer intresserad av företagande och strategisk planering. DET SLUMPADE SIG SÅ ATT FREDRIK började skriva manus för spel. När man skriver för spel måste man tänka i flera dimensioner och utgå från hur någon annan spelar spelet, och hur manuset då förändrar sig. Fredrik hittade fler folk som också ville hålla på med spel och på den vägen är det. – Vi är fyra stycken nu där jag och Ellinor Morén kommer från kultursidan (båda från KSM), berättar Fredrik och fortsätter: Sen har vi Mikael Lindhe och Fredrik Präntare som kommer från tekniksidan. Vi möttes och började kolla på hur tekniksidan kan dra nytta av våra kunskaper och vi av deras och på så sätt göra något bra tillsammans. TIDIGARE HAR DE SLÄPPT ETT SPEL – ett VR-spel som heter “A Writer and His Daughter”, som kom i september förra året. Spelet har vunnit flera lokala priser och har gett Dimfrost en riktigt bra start. – Att göra det spelet såg vi hela tiden som att träna och bevisa för oss själva vad vi kan göra, spelmässigt. Vi hade ambitionerna att testa något annorlunda i VR, men vi hade inte riktigt ambitionerna att det skulle sälja guld. Planen har hela tiden varit att nästa spel ska vara det som ska ta oss någonstans. Där vi är nu – vi håller på att arbeta med en demo, som ska vara klar till januari 2019. Sen är planen att utveckla själva spelet i två år till. I januari kommer vi söka finansiärer till projektet, berättar Fredrik engagerat. SPELET ÄR ETT FOLKSAGOSPEL som utspelar sig i våra svenska skogar. Det handlar om nordiska folksagor och väsen som, troll, näcken och skogsrået och så vidare. – Vi tror att det är en väldigt stor del av omvärlden som inte har tagit del av den här kulturen. Och den vill vi kunna förmedla på ett väldigt stämningsfullt sätt i spelmediet. Hur kan man förmedla ett kulturarv på det sättet i den plattformen? Vad kommer spelare i Asien och USA tänka om den här världen som vi bygger upp - som är väldigt självklart för oss här i Norden? Det nya spelet utspelas i våra svenska skogar. Det handlar om nordiska folksagor och väsen som, troll, näcken och skogsrået och så vidare. Figuren till vänster med den blonda kalufsen ryktas vara spelets huvudkaraktär. 28