AMES 1
TEXT: CAMILLA JOHANSSON FOTO: PRESSBILDER PÅ SPÅR
ET I detta nummer åker vi tåg i tre världsdelar, samtliga resor med en air av svunna tider. TRANSSIBIRISKA JÄRNVÄGEN Det sägs att om det är en episk tågresa man vill ha, så ska man åka med Transsibiriska järnvägen, tåget som färdas genom Rysslands, av utländska turister sällan besökta inre. Under färden från Moskva, där de flesta tågen på sträckan avgår från Jaroslavskij-stationen, till ändstationen Vladivostok, passerar man efter drygt 177 mil den officiella gränsen mellan Europa och Asien, vilken markeras med en vit obelisk. Den första större staden som passeras ligger dock cirka 40 mil från Moskva; Niznij Novgorod (ska inte förväxlas med Novgorod) som fram till 1990 hette Gorkij efter författaren Maksim Gorkij som föddes här, och staden går fortfarande under detta namn i de flesta tågtidtabeller. Niznij Novgorod är Rysslands femte största stad med cirka 1 270 000 invånare. Efter att man passerat staden Perm, och tidigare nämnda gräns mellan Europa och Asien, så är Jekaterinburg – Sverdlovsk i de flesta turlistor – i Uralbergen nästa stopp. I denna stad, grundad 1723, avrättades den siste Tsaren och hela hans familj 1918. Jekaterinburg är Rysslands fjärde största stad med 1,4 miljoner invånare. Härifrån går färden vidare genom södra Sibirien, och på vägen finns möjlighet att byta både till Transmongoliska järnvägen som tar spåret förbi Ulan Bator och Transmanchuriska järnvägen. Båda dessa har sin slutstation i Peking. Slutstationen Vladivostok, Österns härskare, ligger mycket riktigt i ryska fjärran östern och är resultatet av Rysslands längtan efter en hamn vid Stilla Havet, och grundades 1860. Drygt 928 mil från Moskva har man, förutom det storslagna landskapet, också passerat Bajkalsjön under resan. n 46 Transsibiriska järnvägen