AMES 1
REGIONEN Nu äger de hela Åhlin & Ekeroth Byggnads
AB FÖR DRYGT FYRA ÅR sedan meddelade Leif Åhlin & Gösta Ekeroth att de successivt skulle börja trappa ned såväl sitt engagemang som sitt ägande i det framgångsrika byggföretag de grundade i Linköping 1987. Många spekulerade kring vilket stort byggföretag som skulle ta över Åhlin & Ekeroth Byggnads AB. Men Leif och Gösta valde att gå en annan väg. Fem av de egna medarbetarna erbjöds möjlighet att förvärva 40% av bolaget med option på att så småningom äga samtliga andelar. I dagarna togs det sista steget i affären och en ny generation ägare ser fram emot att stå på helt egna ben som entreprenörer. Åhlin & Ekeroth Byggnads AB ägs nu till 100 procent av Göran Lundström, Joachim Lönn, Roger Käller, Magnus Welin Harrström och Jonny Birtner. Samtliga personer med lång historik på ledande positioner inom företaget. Det är ett mycket välmående byggföretag som ägarkvintetten nu driver vidare. Med en årsomsättning på 1,2 miljarder (2018) och över 400 medarbetare som utgår från kontor i Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby och Finspång har man en stark position inom bygg-, byggserviceoch marksektorn i Östergötland. Enligt en topplista framtagen av branschtidningen Byggvärlden tillsammans med bevaknings och analystjänsten Sverige Bygger var Åhlin & Ekeroth det byggföretag som hade flest byggstarter i Östergötland under 24-månadersperioden 2016–2017. När Bo- och samhällsexpo Vallastaden invigdes var det Åhlin & Ekeroth som hade byggt mest i den innovativa Linköpingsstadsdelen och i september LINKÖPING Servistik vinnare av Postnord Logistics Award 2018 MED SERVISTIKS LOGISTIKLÖSNING kan de tunga transporterna för byggbranschen minska med 80 procent i innerstan, samtidigt som man kortar ned byggtiderna. – Vi vill vara kittet som möjliggör för samtliga intressenter i byggbranschen att samutnyttja bygglogistiken, säger Jan Elgstrand, vd för Servistik. På Servistiks samlastningscentral i Sätra, med E4:an som närmsta granne, rullar ett 24-metersekipage in för av- och omlastning. Hade inte Servistik funnits hade lastbilen med låg fyllnadsgrad rullat vidare in till centrala Stockholm för att lasta av vid bygget intill Kungsträdgården. Under de senaste fyra åren har Servistiks logistiklösning, med omlastning, samlastning och leverans med en fullpackad slingbil, minskat trafiken till byggprojektet med 40 000 tunga transporter, vilket motsvarar 1 000 ton Co2. – Det finns ingen vits med att alla transporter ska ansluta till projektet. Genom samlastning kan vi få bort fyra av fem tunga transporter, få en effektivare hantering och en möjlighet att styra återstående transporter till tider som är mindre trafikintensiva, säger Jan Elgstrand. Under omlastningen kan Servistik även märka och lägga in allt byggmaterial i deras eget leveransplaneringssystem, vilket gör att de kan leverera rätt byggmaterial till rätt plats, i rätt tid. Jan Elgstrand berättar att undersökningar 6 2018 var bolaget ett av tre nominerade till Linköpings Näringslivsdiamant. Med flera stora ramavtal, ett stort antal projekt igång och ännu fler i pipeline ser man positivt på framtiden. – Visst går det att ana en viss försiktighet på byggmarknaden just nu men vi står trygga i vår långsiktiga plan att följa vår egen utveckling istället för att pendla med konjunkturerna. Det är i första hand våra skickliga medarbetare som får oss att växa, inte marknaden. Så har det alltid varit inom Åhlin & Ekeroth och det är så vi har nått den position vi har idag, säger bolagets VD Göran Lundström. Åhlin & Ekeroth grundades utifrån idén att vara ett byggföretag som sätter medarbetarna i fokus och som det är enkelt och trevligt att ha att göra med. De nya ägarna lägger stor vikt vid att förvalta denna tanke och att bevara den unika Åhlin & Ekeroth-anda som i över 30 år varit företagets nyckel till framgång. – Ja, det är absolut vår viktigaste uppgift. Ett arbete som är ständigt pågående men som redan nu utgör en viktig kompass för alla oss inom Åhlin & Ekeroth, inte minst för oss fem som tar över efter Leif och Gösta, konstaterar Lundström. n Källa: www.ahlin-ekeroth.se visar att en hantverkare i dag endast lägger tolv till fjorton timmar i veckan på sin ursprungliga uppgift. Resten av tiden går åt till att leta, hämta, bära, beställa och flytta på material på byggarbetsplatsen. – Om vi får leverera en fullskalig lösning kan kunden antingen gå ner i antalet hantverkare eller minska byggtiden, säger Jan Elgstrand. Han påpekar också att deras lösning även underlättar för tredje man. Genom att minska antalet tunga fordon och leverera rätt varor i rätt tid kan man minimera de gatuytor som annars tas i anspråk för förvaring och lastning. – En näringsidkare kanske inte överlever om kunderna inte kan komma fram under en byggtid på fyra år. Det är inte bara besparingar för fastighetsägare och byggentreprenörer. Det är en nytta för alla som bor, verkar eller vistas i staden. n Källa: www.postnord.se Foto: Erik Ardelius.