Porsche Magasin 1
Nya Porsche Cayenne E-Hybrid bjuder på väl tillta
gen motorkraft och dynamiska köregenskaper. är Porsche bjöd in till pressprovkörning av nya Cayenne E-Hybrid förväntade jag mig en lugn övning. Vi talar ju ändå om en basmodell med plug-in-hybridteknik. Kanske glida genom småstäder på franska Rivieran på eldrift, avverka någon avslappnad motorvägsetapp och ta en liten avstickare in på en grusväg. Och mycket miljöfokus på presskonferensen förstås. Med lite tur skulle det även kunna bli en liten pastis i skuggan efter körpassets slut. Glöm det – det är full gas som gäller. På de fina bergsvägarna mellan Arles och Aix-en-Provence skär Cayennen genom de kurviga partierna på ett sätt som inte en renrasig sportbil skulle skämmas för. Styrningen är urverksprecis, bilen hamnar exakt där jag vill ha den, gång på gång. De nyutvecklade hjulupphängningarna och däcken tycks dessutom möjliggöra nästan hur höga kurvhastigheter som helst, det är 24 snudd på absurt hur motståndskraftig mot understyrning den här stora bilen är. När den till slut börjar glida med däcken, och nu vill jag markera att det går riktigt fort, ger det fina chassit och alla de sammankopplade stödsystemen ett neutralt eller lätt överstyrt beteende, vilket gör att du hamnar precis rätt ut ur nästa kurva. Det faktum att man sitter SUV-högt med god utsikt över omgivningen bara höjer känslan. Imponerande. BILEN SKJUTER IVÄG Men Porsche Cayenne behöver inte skämmas för sig mellan kurvorna heller. Den trevligt sjungande V6-maskinen trycker på hårt i ryggen, systemeffekten med både el- och förbränningsmotorn på full effekt är hela 462 hästkrafter, och den vridmomentstarka elmotorn eliminerar effektivt all turbofördröjning _ bilen skjuter iväg i samma ögonblick som du trycker på gasen. Ett tag undrar jag om jag läste rätt på bakluckans modellbeteckning? Bilen hette väl Cayenne E-Hybrid och inte Cayenne S EHybrid eller rent av Turbo E-Hybrid: Trots detta är prestanda i princip jämförbara med S-modellen, i alla fall så länge som drivlinan har stöd av elmotorn. Och eftersom batterierna laddas vid varje inbromsning klarar bilen en hel del aktiv körning innan batteriet är tömt. Då begränsas effekten till V6:ans 340 hästar, vilket även det garanterar rask förflyttning. DYNAMISKA EGENSKAPER Nu bär det av ned för berget, och man undrar hur länge bromsarna kommer att orka stoppa denna 2,3-tons SUV. Vi misshandlar dem kurva efter kurva, men de ger inte upp. Förutom att Porsche monterat fina bromskomponenter, underlättas deras arbete också av att en stor del av bromsenergin tas upp av generatorn för återladd