Nolltretton 1
KROG MAT & DRYCK Marknadsledande i Sverige inom e
kologisk premiumtonic G rundarna av varumärket är de tre östgötarna Marcus Nyberg, Thomas Jensen och Daniel Gustafsson. – De ville fylla en lucka i sortimentet inom svensk vardaglighandel med sin premiumtonic och slå hål på myten att ekologiskt tillverkad tonic sker på bekostnad av kvalitet. Vår tonic är ekologisk, svenskbaserad och tillverkas på Österlen. Den innehåller endast ekologiskt socker, naturliga aromer, kolsyrat vatten och citronsyra som surhetsreglerande medel, samt finns i flera smaker – alla inspirerade av den nordiska naturen och kulturen. Vi har både bittra och sötare varianter. En smak har vi till och med tagit fram tillsammans med Anders Fridén i In Flames då han ville ta fram en tonic som matchade en specifik ginsort, berättar Susanne Arvidsson som är marknadskoordinator på The Nordic Soda Company tillsammans med Melina Atterflod. SNABB UTVECKLING Sedan start har utvecklingen av Ekobryggeriet gått fort. – Vi har verkligen lyckats etablera oss snabbt. Sedan 2018 är fyra smaker centralt listade på ICA vilket innebär att de finns tillgängliga för alla ICA-butiker i Sverige. De finns även på en del Coop-butiker och nyligen blev några smaker intagna hos Axfood, säger Melina och Susanne fortsätter: – Tonic som dryck har varit en växande trend i Sverige och det jag tycker gör just tonic så spännande är att den både går att mixa med andra drycker på olika sätt och även dricka som den är. Det är ett perfekt alkoholfritt alternativ och vi brukar säga att det är en ”vuxenläsk”. För de yngre driver även The Nordic Soda Company varumärket Vad har ni för framtidsplaner? – Vi har väldigt mycket saker i rullning för Ekobryggeriets premiumtonic. Vi fortsätter att expandera i snabb takt och utveckla fler smaker. Förhoppningen är att komma in på marknaden ännu mer och bli en given produkt i Sverige när det kommer till tonic. I framtiden tittar vi även på att etablera vår premiumtonic utanför Sverige. Hur har ni lyckats utvecklas så snabbt? – Vi har använt oss mycket av influencermarketing för att sprida vårt varumärke där vi har valt ut influencers som står för de delar som vi tycker är viktigt samt delar Ekobryggeriets värderingar. Det har varit väldigt lyckosamt. – Vi är även en väldigt tajt grupp som jobbar ihop och har alltid trott stenhårt på vår produkt. Det är en genuin, bra produkt som vi säljer och vi har lyckats hitta nischen med våra smaker som är inspirerade av Norden. Vilka smaker säljs bäst? – Original, granskott, rabarber och fläder. Text & Foto: Camilla Larsson Ekobryggeriet är ett varumärke från Norrköping som tillverkar ekologisk premiumtonic med en nordisk twist. Det startades år 2017, ägs av The Nordic Soda Company, och på bara tre år har Ekobryggeriet lyckats bli Sveriges marknadsledande varumärke inom ekologisk premiumtonic. Dirtwater Fox Brewery, eller ”Foxen” som det kallas, där vi lanserar läsk som har tagits emot väldigt bra. 42 NOLLTRETTON Foto: Benny Byström Nytt nummer kommer 21/2 TEMA: FEST, BAL & BRÖLLOP