Printing Friends 1
Ett skolexempel från förr. Tusentals annonser str
ömmade in efter att Dermitan publicerade sin annons 1970. 99 procent ville att produkten skulle leva vidare, och så blev det – tills vidare. Senare försvann produkten ändå från hyllorna. ”Folk vill inte ha ”lukta-gott-produkter” som inte flirtar med alla sinnen. Som inte luras lite grann. Som inte ser bra ut på hyllan i badrummet. Som kostar för lite för att vara bra. Och framför allt som inte backas upp av en producent som själv tror på vad man saluför.” konstaterade annonsens författare Lars Falk i ett blogginlägg från 2014. Här är hela annonstexten VARFÖR KÖPER INGEN DERMITAN? Vad har vi gjort för fel? 1967 när den här produkten blev färdig, var vi fulla av optimism. Här fanns äntligen en förnuftig after shave. En som inte bara luktade gott och sved i skinnet. Utan som dessutom hade förmågan att läka. Nu skulle det säljas after shave! Vi satte till alla klutar, som man gör när man anar framgång. Men numera liknar vår stolta dröm snarare en flopp. Vi kan omöjligt förstå vad som är fel. Kan ni hjälpa oss, skall ni bli belönad. Försäljningssiffrorna: 1967: 107.000 tuber (på 9 månader) 1968: 73.000 tuber 1969: 34.000 tuber 1970: 15.000 tuber (hittills) Ute på Epa. På väg ut ur Tempo och Domus? Vi förstår Epa. Det är naturligtvis inte lätt att behålla en produkt, som ingen frågar efter. Hur bra den än är. Nu står tiotals andra i kö. Och alla dom är av en sort som folk tycks vilja ha. Vi försökte allt. Inte ens reklam hjälpte. Reklamen gjorde vi som produkten. Det vill säga med mycket information. Vi ville berätta hur den här after shaven fungerar. Att den innehåller ett antiseptiskt medel, som läker och stärker huden. Att den inte bara var sprit och parfym. Kanske gjorde vi det för ingående. Kanske blev det för tråkigt. Folk kanske inte vill läsa en massa text om produkter, som betyder så lite för dom som en after shave ändå gör. Var den för praktisk? Vi ville göra en förnuftig förpackning eftersom produkten var så förnuftig. Inga konstiga glasflaskor med böljande former kom på tal. Så enkelt som möjligt ville vi ha det. Ingenting är enklare än en plasttub. Och hållbarare. Istället för tjusiga dekorer skrev vi på tuben vad som fanns inuti. Hur det fungerade. Det blev så mycket att vi täckte hela tuben runt om. Den enda lyx vi kostade på oss var att vi gjorde den blå. Inte blev det vackert. Och nog såg vår after shave påver ut, när vi ställde den bredvid andra. Men det brydde vi oss inte om. Vi trodde att folk skulle uppskatta enkelheten. Se fördelarna, förstå vad vi menade. För lite glamour? Vi tänkte att det viktigaste med en after shave inte kan vara att den luktar gott och svider. Utan att den helar alla de små såren, som blir när man rakar sig. En del så små att de inte syns ens med blotta ögat. Därför satte vi inte till just någon parfym. Bare en aning. Nu förstår vi att många blev besvikna och skyllde på oss, när brudarna nobbade. Konsumentupplysare, var var ni när vi så väl behövde er? Tänk om ni hade ställt upp då! Ni som alltid efterlyser vettiga produkter som svarar mot verkliga behov, förpackningar som informerar och inte bara lockar, enkelhet, flärdlöshet, bra priser. Här hade ni chansen. Om inte annat så hade ni stärkt oss själva. Kanske hade vi lyckats hålla ut lite bättre då? Var det namnet? Var Dermitan för krångligt att komma ihåg och säga? Skulle vi ha döpt vår förhoppning till ”Creme Success” eller något liknande? Derma betyder ”hud” på latin och ändelsen –tan la vi till eftersom vi själva heter Medisan och vi tyckte att det var bra om det rimmade lite. Dumt kanske, men så var det. Nej, det kan det inte ha varit. Caputan och Theranyl är två av våra stora framgångar. På några få års tid har båda blivit bland de två-tre största på marknaden. Och inget av dem har ett särskilt lätt namn. Så det kanske inte är namnet ändå, när allt kommer omkring. Kan det varit geléformen? Vi gjorde Dermitan i geléform efter noggrannt övervägande. Den formen hade alla fördelar tyckte vi. Man slipper spilla och kladda ner sig. Det blir lättare att använda. Och framförallt känns den svalare och skönare. Men geléformen förde tydligen det med sig att folk inte riktigt fattade vad Dermitan vad till för. För än idag händer det att folk ringer och frågar var man kan köpa den där utmärkta fotsalvan osv. Bara konsumenterna kan rädda Dermitan. Vi måste se sanningen i vitögat. Situationen är nu så penibel att vi kan tvingas lägga ned produkten helt. I den bittra stunden fick vi denna något drastiska idé. Tänk om vi berättar för folk precis hur det ligger till. Kanske förstår dom oss? Kanske ger dom oss mod att fortsätta? Och hopp? Och vi har ju ingenting att förlora. Röstsedel: Till Medisan AB, Box 217, 751 04 Uppsala 1 ❏ Ja, jag tycker att Dermitan borde få finnas kvar. ❏ Nej, jag tycker att Dermitan gott kan gå under. ❏ Så långt lagret av provtuber (ca 15.000 stycken) räcker ska vi dela ut sådana till dom som fyller i även den här rutan. Dermitan. Vårt stora bekymmer. 15