NG Öresund 1
STUDENT AYA MOGHRABI, BRITT LEWIS OCH YAZAN KHALA
F. FILM SOM INTEGRATION Klassrumsdörren öppnas och tjock-tv:n står framrullad vid tavlan. Skolböcker flyger i luften och elevernas dag är räddad. Filmvisning på lektionstid har i alla tider varit uppskattat av elever, och nu har även SFI tagit till sig den avslappnade undervisningsmetoden. TEXT: CAMILLA AHLIN C MORES FILMTEGRATION innebär att de tillgängliggör svenska filmer för de som läser Svenska för invandrare. Till filmerna har de tillsammans med lärare utvecklat ett undervisningsmaterial som används till fördjupning av filmerna, något som kanske gör skillnaden mellan en slapp lektion och riktig förståelse för språk och kultur. 1800 LÄRARE HAR registrerat sig för tjänsten som lanserades i september 2017. Av dem upplever åtta av tio att filmerna gör undervisningen roligare för eleverna och att filmerna leder till diskussioner om allt från seder och kulturskillnader till jämställdhet och sex – ämnen som varit svåra att ha diskussioner kring tidigare. –Första gången vi använde filmerna märkte vi att många kände sig obekväma vid intima scener, några lämnade till och med klassrummet. Nu pratar vi om detta innan filmen, och väljer bland filmerna tillsammans med eleverna. En positiv effekt är att detta skapat naturliga diskussioner om viktiga saker som kärlek, jämställdhet och andra stora livsfrågor, säger Irene Sandberg, SFI-lärare i Fagersta. 44 NÖJESGUIDEN | NR 2, 2018 Har du redan nu själv märkt några förändringar resultatmässig genom användandet av Filmtegration? – Att arbeta med film handlar för mig inte om resultat eller prestation utan att tillgängliggöra svensk film för eleverna, att visa hur mycket de kan och klarar av, och att använda förförståelse och igenkänningsfaktor för att bygga ny akademisk men också kulturell förståelse, säger Britt Lewis som är SFI-lärare på Eductus i Nacka. Vad tycker du är allra bäst med Filmtegration? – Jag uppskattar att ständigt bli överraskad och rörd över de djupa och meningsfulla samtalen som kommer fram i efterarbetet! Jag har hört så många insiktsfulla kommentarer och våra diskussioner fördjupar deras och även min förståelse för filmerna. Vilken film upplever du är mest populär och varför? – Svårt att säga, vi har visat Mitt liv som hund, Såsom i himlen, Sällskapsresan och Måste gitt i olika grupper och alla har haft olika reaktioner. Mitt liv som hund och Måste gitt har fått mest positiv feedback bland dessa filmer. Hur viktigt är det uppföljande undervisningsmaterialet? – Undervisningsmaterialet är viktigare än själva filmerna i ett klassrumskontext! Särskilt förarbetet är viktigt, att bygga förförståelse för viktiga karaktärer och platser och att gå genom några nyckelord som är viktiga för att förstå handlingen. Det är inte så kul att titta på en film om man inte förstår någonting. Förarbetet är det som gör filmerna tillgängliga för även nybörjare. Efterarbetet spelar också en enorm roll i hur eleverna upplever filmen. Att få fråga, diskutera, jämföra, och reflektera tar filmvisningen från en passiv till en aktiv händelse. ÄVEN ELEVERNA AYA Moghrabi och Yazan Khalaf tycker att diskussionerna är viktiga. Enligt dem är det viktigt att få lära sig kultur och slang, och menar att man lär sig språk och olika perspektiv genom filmer. Yazan: När man tittar på filmen i klassen kan man koppla mellan bilder och vad man hör samtidigt. Plus att man får rätt dialekt och uttal. Det lär mig både kultur och språket, när man hör språket pratas och kultur när de agerar med varandra. Allra bäst för mig är att dom hjälper mig ”Filmer lär mig slangord, det är viktigt att jag förstår dem” att förstå vad som händer i Sverige och det sociala klimatet. Aya: Filmer lär mig slangord, kanske hör jag ord i mitt liv som jag söker efter i böcker utan hitta. Det är viktigt att jag förstår dom! Det är bäst när vi alla kan titta på film med varandra och fråga om ord och diskutera tillsammans. Vilken film har du tyckt bäst om och varför? A: Måste gitt är bäst för att den var jätterolig men också spännande, det finns så många scener i filmen och den visade oss berättelser om människor med annan bakgrund som bor i Sverige. Har något film upprört dig och varför? A: Nej! Jag tittar inte på mycket svenskar filmer. Men jag kan säga att i Måste gitt var det många könsord och det är dåligt att alla kan höra dom!