Nolltretton 1
MODEPROFILERNA Carina Hanski och Petra Larsson ha
r båda ett stort intresse för kläder och mode. De lärde känna varandra när de jobbade på Nygårdsanna, och det var där drömmen om att skapa en modebutik sakta började växa fram. Idag driver de modebutiken No 36 på Nygatan i centrala Linköping tillsammans. Mode höjer livskvalitén för Carina och Petra Text: Camilla Larsson Foto: Mikael Grahn De båda har lång erfarenhet av modebranschen och har sedan barnsben ett stort intresse för att uttrycka sig med hjälp av kläder. – Min mamma fick inte välja kläder åt mig när jag var liten utan jag skulle väldigt tidigt välja kläder själv. På mellanstadiet sydde jag egna kläder av gamla gardiner, säger Petra och Carina fortsätter: – Jag sydde också egna kläder i unga år och har alltid fascinerats av färg och form. Dessutom hade min mamma ett väldigt stort modeintresse, vilket säkert också har påverkat mig en del. AVRÅDDA ATT JOBBA INOM MODEBRANSCHEN Att göra intresset till ett jobb var tidigt en dröm men aldrig något som var en självklarhet. – När jag sa att jag ville jobba med kläder var det många som avrådde mig från det och sa att det inte fanns någon framtid inom branschen, vilket gjorde att jag istället gick en ekonomisk utbildning på gymnasiet, säger Petra. Carina nickar instämmande. – Jag gick inte heller någon gymnasielinje riktad mot mode eller design utan jag gick humanistiska programmet. Eftersom många tyckte att det var en bransch utan framtid gick mina tankar om att jobba inom mode väldigt fram och tillbaka, säger hon. Till slut valde de dock att satsa på modebranschen. – Båda två har gått Designskola på Medborgarskolan så vi har samma grund, men jag utbildade mig några år tidigare än Carina. Jag gick utbildningen direkt efter gymnasiet och efter att jag tog min examen började jag jobba i klädbutik. Sedan dess har jag jobbat i flera olika klädbutiker som både säljare, butikschef och distriktschef, säger Petra. – Jag tog en liten annan väg. Jag utbildade mig på Designskolan i början av 90-talet. Efter att jag gick Designskola pluggade jag också på Textilhögskolan i Borås. Sedan började jag jobba inom modebranschen med inköp och produktion. Kvalitén på kläder och hur man tillverkar dem är två saker som jag brinner för, säger Carina. STARTADE BUTIKEN PÅ NYGATAN Deras vägar korsades på Nygårdsanna och där började de så småningom att fila på idén om att starta en egen modebutik. För elva år sedan öppnade de No 36 tillsammans. – Vi tyckte att det fattades märken som vi gillade FAKTA Carina Hanski Ålder: 51 år Bor: Linköping Familj: Man och katt. Intressen: Mode och trädgård. Vardagsklädsel: Varierar från dag till dag beroende på humör. Festklädsel: Klänning eller byxa beroende på fest. Drömresemål: Hawaii Önskar sig mest just nu: En semesterresa, gärna till Hawaii. 40 NOLLTRETTON Petra Larsson Ålder: 52 år Bor: Linköping Familj: Man, två katter och en utflyttad son. Intressen: Mode och har precis köpt en kolonistuga så jag kommer att bli mycket med trädgården. Vardagsklädsel: Skiljer sig från en dag till en annan beroende på humör. Festklädsel: Helst byxor, annars klänning beroende på vad det är för fest. Drömresemål: Åka till Maldiverna och snorkla. Önskar sig mest just nu: Ett långt liv med bra hälsa. i de befintliga butikerna i Linköping och bestämde oss för att ändra på det. Dessutom kompletterade vi varandra väldigt bra eftersom Petra har jobbat väldigt mycket i butik och med sälj medan jag har stor erfarenhet av produktionsdelen, säger Carina och Petra fortsätter: – Vi ville skapa en butik som erbjöd ett bra urval av bra märken som vi gillade och som saknades i staden. Vi ville också erbjuda en hemtrevlig miljö där den personliga servicen är det som först och främst står i fokus. Under åren har butiken utvecklats, men det som gör att de sticker ut är just den personliga servicen och utbudet som verkligen är noga handplockat. – För oss är det jätteviktigt att få den där personliga kontakten med kunden och att hela tiden ge det där lilla extra – som att komma ihåg vad kunden köpte förra gången den var inne hos oss och kunna hjälpa till att hitta matchande plagg till det. Vi hjälper också gärna kunderna att hitta sin egen stil som uttrycker just deras personlighet, säger Carina. Vad har ni för framtidsplaner på No 36? – Vi kommer att satsa ännu mer på personlig service och flexibla öppettider. Vill man ha personlig hjälp efter stängning får man gärna höra av sig till oss, vi ställer gärna upp och öppnar butiken. Många har svårt att hinna shoppa innan 18:00 på vardagarna och självklart vill vi kunna erbjuda en lösning även för dem. Vad betyder mode för er? – Mode ska uttrycka personlighet, och man får gärna ändra stil från en dag till en annan. Det ska vara livskvalitetshöjande och man ska känna sig snygg i kläderna man har på sig. Hur har modebranschen utvecklats sedan ni öppnade No 36? – Idag är designers mycket snabbare med att göra sina kollektioner, vilket gör att utbudet på kläder blir större. Sedan har även medvetenheten ökat och man köper hellre färre kläder med bättre kvalitet. Branschen börjar tänka till helt enkelt. Kvalitén är något som vi har jobbat med på No 36 från första början, så det är kul att det är något som fler och fler av dagens kunder prioriterar.