Nolltretton 1
SPEL ANCESTORS: THE HUMANKIND ODYSSEY Text: Carl
Linnè PS4, Xbox One, PC För ca 10 miljoner år sedan tog människornas evolution ett litet, men betydelsefullt, steg och det är här som vi börjar vår resa i evolutionen. Ancestors tar oss dock inte hela vägen till vår nutid, men vi får ändå följa utvecklingen fram tills för ungefär två miljoner år sedan. Kanske hände det inte så mycket med vår utveckling efter det… eller så kommer det en uppföljare, vem vet? Hur som helst, när vi tar kontrollen över vår första primat kan man inte göra särskilt mycket mer än att ta upp saker och inspektera dom. Är det ätbart eller inte? Och går det att äta ska jag då göra det? Ju mer man utforskar desto mer lär man sig om sin omgivning och genom att lära sig mer kan man sedan utvecklas. Utvecklingen eller rättare sagt evolutionen görs genom att välja olika färdigheter som nästan alla känns som livsnödvändiga. En av de första färdigheterna man lär sig är att kunna använda båda sina händer, kan tyckas låta banalt men är helt avgörande för att vid senare tillfälle kunna göra ett vapen av en torkad kvist och så vidare… och som sagt ju mer man utforskar desto mer erfarenhet får man och på så vis utvecklas man snabbare. CHARMA DET MOTSATTA KÖNET Men det är inte bara utvecklingen som man måste ta hand om. Man måste även se till att ens stam med primater överlever och frodas så man kan skapa nya små primater som kan föra evolutionen vidare. Detta gör man genom att charma det motsatta könet genom att plocka löss och annat gött från dess päls och har man sedan tur uppstår tycke och efter 15 månader kommer det en liten ny skapelse till världen. Det här är, förutom att finna mat och vatten, det viktigaste steget för att ens släkte ska överleva. Det här kanske låter lättare än vad det verkligen är. För ute i det vilda springer, flyger och simmar det omkring varelser som inte vill mer än att göra dig illa. Bara de första fem dagarna (i speltid) lyckades jag förblöda inte mindre än fyra gånger genom att bli tacklad av ett vildsvin, biten av en stor orm eller riven av en mastodontörn. Som om inte det vore nog så är det lika lätt att hoppa lite fel och bryta ett ben eller två och på så sätt ha ihjäl sig. I många fall känns det tyvärr som att det är på grund av den lite bångstyriga kontrollen. Den vill alldeles för ofta att jag ska klättra på saker jag själv inte hade tänk att klättra på eller som när man börjar blöda så vet man inte vad som stoppar blödningen. Man vet bara att man behöver stoppa den annars är det kört. Även om man lär sig desto mer man spelar och det blir lite enklare att ta sig fram så skapar ändå kontrollen det största motståndet i spelet. BLIR BARA FRUSTERANDE Tyvärr så uppfattas Ancestors förlegat när det kommer till det grafiska, men efter ett tag tänker man inte så mycket på det. Dock blir det i längden lite tjatigt av hur allting upprepas gång på gång. För varje ny upptäckt är det samma mönster som måste genomföras - plocka upp föremålet, inspektera (som efter att tag tar alldeles för lång tid) och så har man lärt sig något nytt eller den enormt långa animationen som ska spelas upp för varje ny födsel som man inte kan trycka sig förbi. Första gången är det helt okej, kanske andra också, men sedan blir det bara frustrerande. Jag vet ju redan vad som ska hända så låt mig fortsätta med att utvecklas så jag kan komma vidare. Trots den enorma potentialen så är det några grejer såsom den bångstyriga kontrollen, den förlegade grafiken och det enformiga upplägget som gör att man tyvärr tröttnar ganska snabbt på det här spelet, men jag hoppas att om det kommer en uppföljare så har den har lite mer variation att bjuda på. SPELNYHETER EA-KOMMENTAR SÄTTER ETT REKORD År 2017 släppte EA spelet Star Wars Battlefront 2 och spelare över hela världen blev smått irriterade över det faktum att det kryllade av lootlådor och låsta karaktärer där EA såklart ville ha en slant för att det ska gå snabbare att låsa upp allt i spelet. På reddit skapar användaren u/MBMMaverick tråden “Seriously? I paid 80$ to have Vader locked?” där han klargör hur dåligt han tycker det är från EA:s sida, men det är svaret från EA som sätter rekordet. I svaret från en representant från EA vill dom få det till att man ska känna en stolthet över att ha spelat till sig allt innehåll i spelet, men det mottas inte så väl av Reddits användare som nedröstade kommentaren med hela 683.000 nedröstningar - vilket är nästan 600.000 fler än tvåan på listan och därmed har EA den mest nedröstade kommentaren på Reddit. (CL) Bild: King / Candy Crush Saga SVENSKA SPELBRANSCHEN OMSATTE 19,2 MILJARDER Dataspelsbranschen.se har tagit fram en ny rapport för utvecklaråret 2018 där man presenterar en massa olika siffror som bl a att svenska spelbranschen har en omsättning på 19,2 miljarder, vilket är en ökning på 42% mot föregående år. Att var femte tjänst på ett spelföretag i Sverige innehas av en kvinna. Att de flesta spelföretag i Sverige går med vinst och att dom tillsammans betalar in runt två miljarder i skatt till Sverige. Det visar på en bransch i medvind så att säga. (CL) 66 NOLLTRETTON