Kreativa Europa i fokus 1
På bilden, från vänster: Rebecka Lafrenz, Mimmi S
pång och Frida Mårtensson. genom någon annan och kanske förstå sig själv bättre, så är det ju genom film, säger Mimmi. Vi reflekterar över världen från vårt håll och då blir det ännu viktigare att det finns mångfacetterade filmer som ger en bredd till berättandet. Det är det som gör det spännande och utvecklande. Sen har vi tidsaspekten, filmen blir ju ett dokument över samtiden, för all film vi gör finns ju kvar. Det får vi också tänka på, vi kommer alltid kunna forska på film som gjorts tidigare. Vilka filmer gjordes på just den tiden? Vilka tendenser i samhället fanns då? – Ja, filmen är ju en stor spegel mot världen, den är evig, bara det är så himla mäktigt, fortsätter Frida. För mig är det så många lager i varför filmen är viktig. Dels är det personligt, att jag har ett slags beroende av film, som jag haft så länge jag kan minnas. Det där eskapismelementet, att man kan försvinna in i en annan värld, det är oslagbart. Jag tror att filmen bara kommer bli viktigare just eftersom den är en spegel mot världen och den ger en möjlighet att se saker som man aldrig skulle sett annars. Människors förhållanden, samhällen, mikrosamhällen och representation på olika sätt. Film har möjlighet att vidga vyer på så många sätt som många andra medier inte kan. Det är en stark relation ni har till filmen som medium och konstform, och den relationen måste även färga ert arbete till stor del. Vad är det som får er att ta er an ett projekt? Vad gör det hela värt det? – Vi utgår från berättelsen och regissören, det är där vi bestämmer oss att det är klart att vi ska göra det här tillsammans, säger Mimmi. Ofta har vi gjort projekt som vi inte borde ha gjort för att budgeten varit för liten, och vi har riskerat så oerhört mycket bara för att vi känner så starkt för projektet och vill att det ska bli av. Men så galna ska vi inte vara nu framåt. Däremot måste vi känna enormt mycket för projektet, annars orkar vi inte med det. Det går inte. Man skulle inte kunna finansiera en film om man inte tror på den, konceptet eller de involverade tillräckligt mycket. – Ja, så kan det ju vara, att idén är så pass magisk att vi bara måste gå vidare med det, säger Frida. Men det måste finnas någon slags balans i det. Att vi känner att vi kommer vilja vara med den här idén och den här lilla kärntruppen av personer under flera års tid, med vetskapen att det kommer vara helt fruktansvärt till och från, men att det kommer vara värt det. 5 – Det krävs tålamod, uthållighet och envishet, säger Mimmi. För man kan gå på många nitar på vägen fram till en färdig film. Om vi lämnar Garagefilm för en stund och riktar blicken utåt, kan ni se några speciella trender i svensk och europeisk film just nu? – Oj, jag är så dålig på trender, börjar Mimmi. Men jag upplever att man jobbar mer oväntat, blandar fantasy med någon slags realism. Jag tror att det fascinerar människor, det blir en krock mellan två världar som man inte har sett innan. – Verkligen, jag tycker ofta det går i vågor med just fantasy och det ”förhöjda” elementet i filmen, fortsätter Frida. Just nu känns det som om folk har ett jättestort behov av det övernaturliga på grund av att det är tuffa tider runtom i världen. Jag tror att filmtrenden hänger ihop med det. Vad händer framöver hos Garagefilm? – Vi arbetar med inspelningen av Lisa Aschans nya långfilm Ring mamma! (arbetstitel) och Maria Bäcks debutlångfilm Psykos i Stockholm (arbetstitel) i höst. Sen har vi både stora och mindre filmer i utveckling, säger Mimmi. Så nu blir det lite mer dynamiskt. Det är också en utmaning som vi ser fram emot, att göra större, svårare och mer komplexa projekt. Jag vet att vi kommer stå där och svära ett par gånger, men så är det alltid. Det viktigaste är att det är en berättelse vi verkligen vill berätta, för då är det värt det. FAKTA: GARAGEFILM Garagefilm har fått MEDIA-stöd fem gånger, bland annat för utveckling av enskilt projekt och utveckling av slate. Slate-stöd innebär att bolag ansöker om utvecklingsstöd till flera projekt samtidigt (mellan 3–5 st) och då fått mellan 60–200 000 euro beroende på antal projekt/typ av projekt. Bland annat har filmerna Call Girl och Amatörer samt kommande filmen Psykos i Stockholm utvecklats med stöd från Kreativa Europa.