Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 1
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 2
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 3
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Ledare
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 5
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 ÖBOs nye
vd
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Jobbpunkt
Väst Örebro
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 20 procen
ts minskning är målet
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Proffs på
att fånga dolda bovar
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Jakt på p
engar till rätt pris
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 11
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 12
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 ÖBO utvec
klar staden
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 14
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Fastighet
saffärer
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Våra leva
nde stadsdelar
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 17
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 18
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 19
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Ungdomsam
bassadörer
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Behålla o
ch stärka utbudet
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 22
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 23
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 ÖBOs nye
förvaltningschef Vill nå toppen – även på marken Sommaren 2008 besteg Per Åberg Kebnekaise. Nu tar han sig an ännu en utmaning – den som förvaltningschef på ÖBO. Det handlar inte om någon brant uppförsbacke som toppstigningen till Sveriges högsta finns det alltid att göra. När Fredrik Millertson slutade som förvaltningschef gick frågan till den dåvarande distriktschefen i Brickebacken – Jag tyckte det lät spännande. Som förvaltningschef får jag mer ansvar, arbetar med övergripande strategiska frågor och drar upp riktlinjer. Även om Per numera inte arbetar lika nära hyresgästerna som förr, arbetar han för att ÖBO ska bli ännu bättre på att ta till vara hyres gästerna synpunkter och önskemål. – Vi ska fortsätta ha fokus på boinflytande och stadsdelsutveckling. Och vi ska jobba för att ÖBO ska vara förstavalet, det är extra viktigt i dåliga tider. Hyresgästen ska vara trygg i sitt boende, menar Per Åberg; stadsdelen ska fungera, det ska finnas vad man behöver för att trivas. – Hyresgästerna kommer ofta först till oss när något inte är som det ska, och då kanske det inte ens rör sådant som vi arbetar med. Men de har förtroende för oss, vet att vi lyssnar och kan påverka. Varför är det så viktigt att vara en god lyssnare? 24 ÖrebroBostäders årsredovisning 2008 – Vi har duktigt folk i varje stadsdel, men det är hyresgästerna som bor där, som vet bäst vad de behöver. Vi är fel ute om vi bestämmer hur det ska vara i en stadsdel. Vad vi är bra på, är att fånga upp ett behov eller intresse och stötta det. – I Brickebacken finns det gårdspysslare, hyresgäster som är intresserade av plantering, växter, trädgårdskötsel. Vi stöttar dem med bland annat material och redskap. Vad händer? De gör det de gillar, plus att andra hyresgäster kommer ut och kollar vad pysslarna håller på med. Det blir spontana träffar på gården. ÖBO har hela tiden tentaklerna ute i sina stadsdelar. Bovärdarna har daglig kontakt med hyresgästerna. Men även fastighetsskötare, teknisk personal och lokalvårdare finns där och fångar upp synpunkter från de boende. – Det är en av våra styrkor; att vi har folk ute hela tiden, att vi har resurser och en stark organisation. Kommer den organisationen att förändras med dig som förvaltningschef? – Jag ska jobba för att vi ska bli ännu bättre på att lära av varandra i organisationen och sprida kunskap. Till exempel genom att hålla workshops i olika frågor. Per vill bryta ner resultatet av till exempel sparad energi eller effektivare sophantering till varje gård, kanske till varje hus. – Då blir det mer konkret vad det vi gör innebär för den enskilde hyresgästen. På det viset är det lättare att få med sig alla hyresgäster. Och om vi sänker kostnaderna för sophantering tillsammans, vill jag att en del av pengarna går tillbaka till gården. Då blir projektet också mer angeläget – och vi blir många vinnare.
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Kundsynpu
nkter – en guldgruva
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Bruket –
en stolt skola
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 27
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Från sopo
r till nytta
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 29
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 CSR tar p
ulsen på nyttan
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 ÖBO i sif
fror
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 32
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 33
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 34
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 35
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 36
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 37
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 38
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 39
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 40
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 41
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 42
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 43
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 44
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 45
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 46
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 47
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 48
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 49
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 50
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 51
Årsredovisning - Örebrobostäder AB, 2008 Sida 52