Utmärkt Örebro 1
rism” ger också sitt för sjöfarten i denna form.
- Vi har mycket samarbete med bussbolag, ett upptagningsområde på kanske 20 mil i radie runt Örebro och gissningsvis är 20-30 procent av våra gäster turister, säger Jan-Erik som klev på båten vid Hamnplan som 15-åring och knappt kommit i land sedan dess. 1999 blev han så hälftenägare i M/S Gustaf Lagerbjelke och i år gör han sjätte säsongen som ensam skeppare på båten. Mycket har förändrats under de här decennierna, säger han och påpekar att det faktiskt är till det bättre. - Idag åker man till Örebro för att det händer mycket här och vi ligger dessutom perfekt till här vid Hamnplan. Å andra sidan har ju det här läget fungerat sedan 1888… - Och gästerna tycker att det är vackert och fascinerande när vi åker genom å och sluss och i Hjälmare kanal. I vart fall så länge vattnet räcker. Vädret betyder inte så mycket, knappt något alls säger Jan-Erik Ekblad men när vattennivån sjunker så radikalt som förra året blir det svårt. Än så länge har dock den båt som byggdes 1984 och byggdes om och fick soldäck med mera 1991 inte behövt ställa in några turer av sådana skäl. Fram till 1957 gick passagerartrafik mellan Örebro och Stockholm. Tolv timmar tog resan då och företogs ofta på nätterna så att man angjorde Stockholm på morgonen. Den som letar historiska minnesmärken kan fortfarande hitta skylten för ”Örebro rederi” på Norr Mälarstrand i huvudstaden. Några år in på 2000-talet fanns också turerna till Eskilstuna med övernattning på Sundbyholm men idag är formatet ett annat när rederiet lägger upp säsongen. Det är guidade dagsturer och det är räkkryssningar, turer från Hamnplan i Örebro och till Arboga varifrån gästerna bussas tillbaka till 15 Närkes huvudstad och mängder av bokade turer med olika upplägg. Jan-Erik Ekblad är inte bara skeppare utan fyller upp resten av heltiden med att sköta det mesta i underhåll själv när båten ligger i Hjälmare docka när det är off season. - Ja, jag tror jag kan varenda skruv på båten, säger skepparen med händer med vitfärgade fingrar på bordet som bevis på att det återstår både en del skruvande och en del muttrande innan årets första tur. För säkerhets skull har han elektrikerutbildning i grunden också, en gardering i klass med båtens två motorer och ett elverk. Så är det. Och att skepparen och båten som upprätthåller sjölivet i en stad som många inte ser som en naturlig sjöstad är populär är inget att diskutera. - Några små sjöar, kanaler, allé in mot Hjälmaren…det är klart att de som åker där blir