Utmärkt Örebro 1
Örebro hamn 24 september 1888 fick Örebro hamn, d
et vi idag mest kallar Hamnplan, ta emot sitt första fartyg. Här låg fastigheten Manilla och två stora hamnmagasin och Manilla köptes av Örebro stad för att ha hamnkontor och som bostad för hamnfogden. När tronföljarriksdagen hölls i Örebro 1810 och riksdagen 1812 hade bondeståndet sin möteslokal i huset som revs i början av 1930-talet men lever kvar i namnet Manillagatan som ligger nära här. Det ena hamnmagasinet revs men det andra fick inhysa Örebro tekniska museum som öppnade 1974 och idag är flyttat till Karlslunds herrgård. Den byggnaden vid hamnen inhyser idag restaurang och kontor för turisthamnen. Det rivna hamnmagasinet låg väster om Hamnbron, i Slottsparken. Örebro by the sea nöjda, konstaterar Jan-Erik. För ingen visit i Örebro är ju riktigt komplett utan att se stan och omgivningarna från ett båtsdäck. Välkomna till Örebro. Örebro by the sea, du vet. M/S Gustaf Lagerbjelke Båten byggdes 1984 och såg dagens ljus som M/S Strömsholms kanal efter det vattendrag den trafikerade och var då lågbyggd för att gå under broarna där. Ursprunget till När nuvarande ägaren köpte den döptes den om till M/S Gustaf Lagerbjelke efter en gammal ångbåt i Hjälmaren. Båten fick nytt och större kök och i 1990-talets början ny styrhytt och soldäck. Så ser du Örebro från sjön M/S Gustaf Lagerjelke har Örebro-Arboga-Hjälmare Kanal liksom Hjälmaren-Hjälmare kanal-Mälaren som sina områden. Säsongen är i stort sett fem månader lång – maj till och med september – och innehåller guidade lunchkryssningar på tre timmar lördagar och söndagar under sommarmånaderna. Man kör räkafton med trubadur hela säsongen och har från slutet av juni till slutet av augusti Hjälmare kanalkryssning där man åker Örebro till Hjälmare docka i Arboga och buss hem igen. Dessutom kan man som sällskap boka båten för olika typer av charter- och gruppresor under hela säsong där båten har plats för 80 sittande gäster eller 98 vid transport. Lång sjöfartshistoria 1639 öppnade Hjälmare kanal, som går mellan Arbogaån och Hjälmaren och det är faktiskt den som är Sveriges äldsta i drift varande kanal. I början av 1800-talet fick Baltzar von Platen, mannen bakom Göta kanal, kungens uppdrag att förbättra kanalen och från Arbogaån till Kvarnsjön skapades en ny sträckning 1819-1829 gräv av indelta soldater. Nyttotrafiken här pågick in till 1970-talet – tankbåtar från Nynäshamn till där vi idag ser Naturens hus var frekventa till 1960-talet - men idag är det huvudsakligen fritidsbåtar som nyttjar den 13 kilometer långa kanalen med nio slussar och 22,5 meter i fallhöjd. Örebro kanal Örebro kanal är en av de kortaste kanalerna i landet med sina 1,5 kilometer från Slussen till Örebro hamn och är en uträtning och fördjupning av Svartån. Under 1800-talets andra hälft var frågan om att sjöleden skulle dras upp till Örebro centrum en av de mest prioriterade kommunala frågorna. Man började arbetet med kanalen 1886 och byggde bland annat slussen vid Skebäck. Att man valde att göra arbetet då var för att synkronisera med den stora sänkningen av Hjälmaren som gjorde 1887-1888. Efter kanalens tillkomst fick vi Örebros tre hamnar – östra hamnen i Skebäck, södra hamnen som är nuvarande Örebro hamn vid hamnplan och norra hamnen nordväst om Stora Holmen. Kanalen invigdes 24 september 1888 och under lång tid hade vi ångbåtstrafik från Örebro till städerna vid Hjälmaren och med Stockholm som slutlig destination, en trafik som upphörde 1957. 16 Few visitors has the view of Örebro as a town by the sea – but Örebro has a long and rich tradition of shipping, an old port in centre of the city and regular boat traffic between Stockholm and Örebro until the late 50´s – as late as in the late 70´s, you could still se the tankers from the east coast refineries anchor in Örebro. Örebro harbor saw it´s first arriving vessel 24th of September 1888. Örebro canal, from Slussen to the Örebro city harbor, is one of the shortest in the country with its 1.5 kilometers and was made for Örebro to have a port in a central location. In 1639, the channel of Hjälmaren opened, which extends between Arbogaån and Hjälmaren, and it is actually the oldest operating channel of Sweden. Hjämaren is in turn Sweden’s fourth largest lake with its 483 square kilometers and is divided between the regions Västmanland, Södermanland and Närke. Moreover, the three landscapes border to Tjugholmen, just east of Vinön in Örebro municipality. Today we have the proud ship M / S Gustaf Lagbjelke who operates the water with regular trips during his five-month season. The boat is baptized after an old steam boat on Hjälmaren and from May to the end of September you can go on cruises, guided day trips or book the boat for sailing excursions during which you can eat and drink while admiring the beautiful view and realizing that Örebro is really Örebro by the sea ...