Nolltretton 1
MODEPROFILEN O Åsa hjälper kunderna att uttrycka
sig med bågarna Text & Foto: Benny Nilsson Rätt glasögonbågar på rätt person kan förstärka en personlighet eller en känsla. Åsa Tedebro på Glasögoninstitutet har lång erfarenhet inom branschen och drivs av det personliga mötet där hon får hjälpa kunder att hitta passande bågar, ibland sådana som kunden inte ens själva visste att de tycker om. Efter 19 år i Skåne är Åsa Tedebro nu tillbaka i familjeföretaget där hennes bror Peter också jobbar. Glasögoninstitutet startades av deras pappa och Åsa började sommarjobba i butiken redan 1983. Åsas jobb i butiken innebär givetvis att veta vart trenderna lutar i glasögonbranschen. Men framförallt att hjälpa kunderna hitta klädsamma, moderna och samtidigt personliga glasögon . Att hitta glasögon som förstärker och höjer det personen vill förmedla med sitt utseende. Hon skulle gärna se att Linköpingsborna vågade ta ut svängarna mer, eller som hon säger ”vill man ha stora glasögon, Go Big!” – Idag blickar glasögontrenderna, precis som i klädbranschen, i mångt och mycket tillbaka till 80-90-talets mode. Bågarna har blivit större, gärna lite kantiga metallbågar, damsidan. Herrbågarna lutar åt det framförallt på lite kraftigare hållet, gärna i svart eller någon transparent 30 NOLLTRETTON beige eller rökgrå ton. Runda glasögon är också fortsatt stort. Både de lite mer klassiska storlekarna i brunt och svart, men också riktig stora eller i mer starka färger. Hur snyggt är det inte med ett par kraftigt röda eller blå glasögon på en gråhårig lite äldre man, säger hon och fortsätter; – Samtidigt förstår jag ju att det kan vara svårt att ha ett par lite mer extrema glasögon i vissa situationer. Ett par knallrosa glasögon kanske inte känns helt rätt på jobbintervjun eller begravningen. Glasögon har mer och mer blivit en modeaccessoar att räkna med, och bland trendsättarna i glasögonbranschen pratas det nu mer och mer om en glasögongarderob. Att man ska kunna välja glasögon efter vad man ska göra, vad man ska ha på sig eller varför inte hur man mår. – För egen del tycker jag mode i allmänhet är något väldigt personligt, och inte alltid måste följa de rådande trenderna. Bry dig inte för mycket om vad andra tycker utan bär dina favoritglasögon med rak rygg! Förutom glasögon har musiken alltid funnits som en del av Åsas liv, från pianopallen hemma i vardagsrummet, via keybordspelande i tjejband som 15-åring till sångerska i indiepopgrupperna Send No Flowers och Baines i Linköping på 90-talet (SNF för övrigt aktuella med digitalt släpp av allt gammalt material). – Under åren i Skåne fick jag vid sidan av studioarbete och digitala släpp med mitt punkpoppiga, tunga rockband Squawk, möjlighet att utvecklas inom jazzens underbara värld som sångerska i storbandet Metropolis Big Band, och har även spelat elfiol med Death Industrialbandet Brighter Death Now på ett par turneer. Som nyligen hemflyttad till Linköping har det blivit en del spelningar och studioarbete med countrybandet Rumblin’Ruby, och Squawk jobbar för närvarande i studion med nytt material som släpps i vår. Finns det någon koppling mellan glasögonmode och musik? – Självklart! Visa mig ett par små runda glasögon och John Lennons namn dyker upp. Gör glasen blåa så ser jag Ozzy Osbourne framför mig. Gör dom lite större och där finns Janis Joplin. Svarta pilotsolglasögon signalerar Lemmy i Motörhead eller Andrew Eldridge i Sisters of Mercy. Rockabillyn har sin JFK-stil på glasögonen, och killar som Bob Dylan och John Lee Hooker bar båda samma RayBan modell. Bono gjorde shieldsglasögonen stora. Stakka Bo gjorde gula glas populära... och håll med - vem känner sig inte som en rockstjärna i ett par coola solglasögon! Vilket är ditt eget favoritmärke? För tillfället är det nog ett svenskt märke med sina rötter i Lappland, som heter EoE. De använder svenskt stål, björk, granbarr och allt möjligt, det är lite häftigt. O